India suurkorporatsioon Tata Motors lõi automaailma kihama, lubades neljarattalist sõidukit, mis maksab sama palju kui tavaline motoroller – vähem kui 30 000 krooni.

Tata on hiigelkorporatsioon, mis tootis üksnes tänavu maikuus ligi 43 000 sõidukit. Tema tooteportfelli kuuluvad nii traktorid, bussid, veoautod kui ka sõiduautod. Sama nime all müükse ka hotelliteenust ja India teed.

Tata autodest “istub” Eesti autoregistris vaid üks sõiduk – kümme aastat tagasi uuena registreeritud maastikuauto Telcoline. Tegemist peab olema hea autoga, sest see on Eestis oleku ajal ka korra omanikku vahetanud.

Tata rihib peamiselt soojade maade turgu, sest ei panusta oma mudelites soojustusele, salongiküttele ega müraisolatsioonile. Euroopa Liidus on ta kanda kinnitanud Portugalis, Hispaanias ja Kreekas. Kuid suurem esindus asub Suurbritannias.

Praegu pürivad indialased üsna agressiivselt Venemaa turule, pannes igal aastal Moskva autonäituste külastajaid oma väljapaneku ulatuslikkusega ahhetama.

Nižni Novgorodis esindab Tatat kohalik ettevõte Samotlor-NN, mis üritab India mudeleid Venemaa oludega kohandada.

“Uue odavauto hinna, ligi 2500 dollari eest saab ka Indiast üksnes mootoriga varustatud iseliikuja, mitte aga auto,” ütleb ettevõtte marketingijuht Sergei Izmailov.

Izmailovile tutvustati uue odavauto ideed India-külastuse ajal. Tutvustuses räägiti kaheliitrise ja kahesilindrilise diiselmootori kasutamisest.

Tõenäoliselt on tegemist ennekõike kohaliku turu jaoks mõeldud lahendusega. Töö- ja põllumajandusmasinate tootja võtab ilmselt mõnelt oma varasemalt töömudelilt diiselmootori ning paigaldab selle odavalt stantsitud autokeresse.

Izmailov, kes on India autotööstust oma silmaga näinud, nimetab nähtut muljet avaldavaks.

Kui hakkasid levima jutud uue odavauto tegemisest, irvitasid lõuapoolikud, et küllap panevad vaesed indialased selle kokku kusagil džunglis orjatööga. Kuid India autotööstus on Izmailovi sõnul väga tänapäevane ja moodsaima sisseseadega, mille puhul töö teevad ära robotid. Üksnes busse toodetakse Indias käsitööna, kuid sama teevad ka teised bussitootjad.

Nagu hiinlased

Samotlor on katsetanud Venemaa Kaug-Põhjas India dzˇiipi. Troopika tingimusteks ehitatud sõiduk pidas sootuks teistsugustes oludes hästi vastu, kuid selleks tuli ümber teha reisijate mugavusega seotud varustus: küte ja heliisolatsioon.

Indialaste agressiivsust uute turgude vallutamisel võib võrrelda vaid hiinlaste omaga. Kuid erinevalt hiinlastest, kes on valmis turu hõivamiseks kohale tulema nii müügi kui ka teenindusjaamade võrguga, jätavad hindud sidusvõrkude rajamise ja sellega kaasneva riski seni veel oma partnerite õlule.

Uus India odavauto võib küll Eestisse jõuda, kuid selle teedele lubamise kohal seisab küsimärk, ütleb autoregistrikeskuse registriosakonna juhataja Andres Soots.

“Seni kõige odavam Euroopa tingimustele vastav Kia maksis kampaania käigus ligi 90 000 krooni,” lausus Soots. “Ma oleksin väga imestunud, kui veel kolm korda odavam auto oleks samaväärne.”

Kuid üksiku ja erilise auto Eestisse toomine pole siiski välistatud, sest kui mõõtmine tunnistab sõiduki ohutuks, lubatakse see ka sõitma. Tata tuntud sõiduautod on keskklassi Indica ja selle suuremate mugavustega edasiarendus Indigo. Indigo loomisel arvestati näiteks, et paljud autoomanikud kasutavad autojuhti ning istuvad ise suurema osa ajast tagaistmel. Sellepärast suurendati moderniseeritud auto teljevahet, võitmaks jalgadele rohkem ruumi. Uue odavauto puhul võib olla kindel, et reisija jalgade ruumi küsimus ei kujune määravaks.

Tata Motorsis töötab 22 000 inimest. Tegemist on India juhtiva tarbesõidukite ja muude autode tootjaga. Lisaks oma markidele toodab ettevõte ka Fiati ja Daewoo autosid.