Autokaupmees ja endine vormelisõitja Urmas Põld (45) on juba loonud kaks uut tugipunkti oma mitmesaja miljoni kroonise käibega autokaubanduse võrgustikus. Ta on avanud autode jae- ja hulgimüügikeskused Hispaanias Esteponas ja Soomes Helsingi läheduses.

Tortuga Cars kaubamärki kandvates esindustes on müügil mitme erineva margi sõidukeid, salongides on väljas paarikümne auto ringis. Arvuliselt suurema mahu on hõivanud Peugeot?d. Lisaks on Põld seotud ühe autokaubamajaga Moskvas.

Kolmele autokaubamajale võib veelgi lisa tulla, sest Põllul on lisaks Hispaanias Barcelonas autode ladu ning mees annab mõista, et võib-olla rajab ta ka Barcelonasse autokaubamaja. Euroopas vaatab ta mujalgi laienemise võimalusi.

Sisuliselt on tegemist rendipindadel tegutsevate autokauplustega, kuhu jõuavad masinad otse Euroopa tehastest. Väikseim kogus on üks treileritäis ehk kaheksa-üheksa autot, suuremad kogused küündivad paarisaja autoni, kõik kohaliku turu tarbeks, ent ka edasiviimiseks teistele turgudele. Ainuüksi Hispaania keskusesse on liikunud viimastel nädalatel sadakond autot.

Kohtumine Põlluga sai teadlikult ajastatud automessi Motorex ajale. Mees, kes veedab rohkem aega lennukis kui kusagil mujal, ei ole reeglina just väga tabatav. Aga Motorexi ajal on ta Tallinnas nagu raudpolt. ?Teised projektid tulevad ja lähevad, Motorex on üks minu põhitegevustest juba alates 1992. aastast,? mõtiskleb Põld uhkelt.

Spordist ärisse

15 aastat tagasi võistles Põld vormeli roolis Inglismaa F3 sarjas, kus võttis mõõtu tänastelt F1 ässadelt Rubens Barrichellolt ning David Coulthardilt, kirjutas Saldo viimati. Kogemused võidusõidumaailmas ei viinud meest ennast siiski vormelimaailma tippu, vaid hoopis ülemaailmsesse autokaubandusse.

Täna vahendab Põllu firma PP Int erinevaid väike- ja keskklassi autosid üle maailma, näidates sellega 300-400 miljonit krooni käivet aastas. Põllule ei meeldi oma äridest numbrite keeles rääkida, seetõttu jääb saladuseks, kui palju autosid ja kuhu ta aastas vahendab. Kindel on aga see, et Urmas Põllu nimi ei ole enamikele autotehastele ja suurematele diileritele sugugi võõras.

Põllu taktikepi all on igal aastal tuhanded autod kolmel suunal liikunud: Euroopa siseselt. Näiteks Lääne-Euroopast Baltikumi, Baltikumist Venemaale ning varasematel aastatel ? nüüd vähem ? on autosid Põllu vahendusel liikunud ka Euroopast Aafrikasse ja Aasiasse.

Mees on selles äris 1999. aastast alates. ?Teen äri seal, kus on nõudlus ja kus võimalik paremaid partiisid saada. Näiteks, kus on suuremad partiid autosid seisma jäänud,? räägib Põld. Just seetõttu on tema äri paljuski juhuslik. Aga mitte alati, näiteks Põllul on ka pikaajaline koostöö Peugeot? maaletooja Kommest Autoga, koos on juba aastaid uusi autosid erinevatele turgudele müüdud.

Vormelimõte idaneb

Võimsalt kerkis Põld avalikkuse huviorbiiti mõned aastad tagasi, kui just tema peas küpses mõte F1 vormelirada Moskvasse ehitada. Projekt, mille maksumust hinnati poolele miljardile dollarile (kuuele miljardile kroonile). Koostöös Arrowsi vormelimeeskonna kunagise bossi Tom Walkinshow?ga arendati projekti täie tõsidusega, eesmärgiga juba 2005. aastal esmakordselt F1 etapp Venemaal läbi viia. Kõik oli juba olemas, kui ühel hetkel, just projekti allakirjutamise päeval kogu asi kokku kukkus. Ja täna ei oska Põld enam õieti seletadagi, oli selle põhjuseks F1 bossi Bernie Eccelstone?i poolt venelastele pähe istumine või kokkuleppimatus venelaste leeris. Igatahes täna vormelid Venemaal ei sõida. Ja sellest on kuidagi kahju.

Räägitakse, et F1 raja Moskvasse rajamise projekt ei ole siiski põhimõtteliselt maha maetud. Põld kinnitab, et kui see realiseerub, siis mitte tema osavõtul.

Kuue miljardilise projekti aia taha minek Põldu siiski kuigivõrd kõigutanud pole. Mees on leidnud uued väljakutsed Usbekistanis ja Hiinas. Näiteks vahendab Põllu firma Uzbalt juba mitmendat aastat Mistra Autexi tehases valmivaid autode vaipkatteid Usbekistani Daewoo tehasele. Ettevõtmise autoriteetsust näitab asjaolu, et usbekkide ja korealaste tehas valmistab aastas 150 000 uut autot peamiselt kohalikule ja Venemaa turule. Tehase põhimark on Daweoo Nexia, mis Eestis on ajast ja arust mark ning Euroopas pole konkurentsivõimeline. Ehkki, tõsi, olid ajad, kus Põld mõtles Usbekistani tehase autode Eestisse toomisele ja sõidutas paar Nexiat selleks ka Inglismaale testimiseks. Põld ise ütleb, et vaipkatted ei lähe Eestist Usbekistani väga suures koguses, aga jala selle ukse vahel hoidmine on isegi kõva sõna, arvestades asjaoluga, et Aasias ollakse selliseid vaipkatteid valmis tegema palju odavamalt.

Koos Eesti Näituste omaniku Igor Pihela ning Usbekistani Daewoo esindajaga on Põld aluse pannud teiselegi firmale Uzauto Balti, millest pidi saama usbeki autode värav Euroopa turule, ent see värav roostetas kinni veel enne, kui see avati.

?Hiinlased? tulevad

Viimasel ajal räägitakse palju Hiina imeloom-autode Euroopasse tulekut. Premium Motors on alustanud Hiina maasturi Landwindi ?katsetamist?. ?Hiinlased? olevat tulevikumuusika. Aga kus on autod ja tulevikumuusika, seal on platsis ka Põld, kes seda muusikat mängima õpib. Nimelt kaupleb Põld Hiinas Geely automargi tootjaga, et näpistada eos endale veidi õigusi Geelyde müügiks Venemaal ja mujal Euroopas. Juhuks, kui need veidra disainiga Hiina autod peaks siiakanti müüki jõudma, mis on mõne aasta pärast täiesti reaalne. Vastutasuks aitab Põld Geely tootjal Euroopas kanda kinnitada ? sertifitseerimislaboritega läbi rääkida ja logistikat planeerida. ?Hiinlased? ootavad Hiina müüri taga pealetungi käsklust Euroopale, see on selge ja seda vaatamata asjaolule, et Euroopa autotootjate organisatsioon ACEA sellele vastu seisab.

?Hiina auto ei ole mingi imeloom, ja see pole ka midagi hullu. Hiina autotööstus on maailma mastaabis samas seisus, mis Korea autotööstus oli algaastatel ? Euroopa-küps pole täna veel ükski Hiina tootja,? räägib Põld. Aga vaadake, mis arengu on läbi teinud Korea autod: pärast Euroopa turule tulekut! ?Hiinlastega läheb veel kolm aastat, aga nad tulevad!? kinnitab Põld.

Ta teeb juba kalkulatsioone: kui Hiinas maksab elektrilisade ja konditsioneeriga varustatud uus väikeauto praegu umbes 5000 dollarit (60 000 krooni), siis selle raha eest saab Euroopas vaid kere, rooli, neli ratast ja võib-olla mõne istme ka. Geely müüdavaim mudel CK1 maksab Hiinas 6000-8000 dollarit (72 000-96 000 krooni), Euroopas on analoogse varustusega auto kaks korda kallim. Eurooplastel tuleb oodata siiski veel mõni aasta, enne kui nad Hiina autot võivad ostma minna. Seni tuleb vaadata nende müüki Araabias, Ukrainas ja Aafrikas.

Kõige selle keerulise suhtluse kõrvalt hiinlaste ja usbekkidega on Põld ka transiidiärimees. Kus siis mujal kui Venemaal. Ta on nimelt agent, kes vahendab naftasaadusi Venemaa suurtootjate ning muu maailma vahel. Põld juhatab transiiti läbi Lõuna-Venemaa sadamate, näiteks Novorossiiski sadama. Mõned aastad tagasi oli Põld ka Aseri sadama omanikeringis. Praegu sadam seisab, aga Põllu teed on sadamaga juba lahku läinud. ?Mulle see ei sobinud,? ütleb ta lühidalt.

Põld siunab Eesti kinnisvaraturgu. ?See on täitsa kreisi, mis toimub! Siin on hinnad samal tasemel, mis Pariisi kesklinnas, kusjuures meie kaupluse rent nii Helsingis kui ka Hispaanias on mitu korda odavam kui Eestis küsitakse,? räägib Põld. Ka ei ole ta rahul eestlaste oma naba imetlemisega.

Ning lõpuks, kui Põllu tegemistele on juturing peale tehtud, läheb vestlus taas Motorexile. Põld käib uhkelt Eesti Näituste paviljonis ringi. Usbeki ja Hiina autosid siit veel ei leia, aga mine tea, mis tulevik toob. Sel nädalal on juba lennukile minek igatahes.

Kes on Urmas Põld?

?? Põld on Rahvusvahelise Mootorsõidukite Assotsiatsiooni OICA Eesti esindaja. Ta on seotud äriregistri andmetel firmadega PP Int Grupp, OÜ Uzbalt, OU Uzauto-Balti ning OÜ Tortuga. Lisaks MTÜ-ga Motorex.

?? Põllu suurem ettevõtmine on autovahendusfirma PP Int Grupp. Firma teenis 2004. aastal 324,1 miljoni kroonise käibe juures 2,2 miljonit kasumit. Aasta varem oli käive 388,9 miljonit ja kasum 3,6 miljonit.

?? 1990. aastaks oli Põld oma vormelisõidukarjääris saavutanud mitmeid kardi- ja vormelisõidu Eesti ja Nõukogude Liidu meistrivõistluste medaleid. Esimese eestlasena võistles ta Rootsis F3 sarjas. Mehe parim koht Inglismaa F3 sarjas oli üheksas.

?? 1990-ndate alguses tõi Põld Saldo andmetel tänu kontaktidele vormelimaailmas Prantsusmaalt Eestisse 18 Dunlopi rehvi. Nii pandi alus hilisemale Dunlop Balticule. Analoogselt hakkas Põld kunagi hallil ajal Eestisse tooma Shelli määrdeaineid. Hilisem Shell Eesti oligi loodud.

Kommentaarid

Mitu koostöö-projekti on olnud

Toomas Rüütmann, Kommest Auto juhatuse esimees

Põlluga on Kommest Autol olnud läbi aegade erinevad koostöövormid. Hetkel erilist koostööd pole, aga omal ajal on välisturgudele vahendatud mitu tuhat Peugeot?. Hindan Põldu aktiivse ellusuhtumisega teoinimesena, kes tahab olla edukas ja realiseerida oma äriprojekte.

Põld ajab vaikselt oma asja

Tõnis Plaan, Ascari juhatuse esimees

Minu kokkupuuted Urmas Põlluga on ammused ja ulatuvad aegadesse, kui Motorex oli veel lapsekingades ja tema seda organiseeris. Ascaril ei ole temaga ärialaseid kokkupuuteid olnud. Eks ta ajab vaikselt oma asja ja suurt kära selle ümber ei tee.

Segaseks jääb, mis äri teeb

Ringo Rahumeel,Nissan Balti turundusjuht

Isiklikult ei ole Urmas Põlluga kokku puutunud ja tegelikult on minu jaoks üldse segaseks jäänud, mis äri ta ajab. Meie oleme oma töös keskendunud vaid Baltikumi turule ja viimasel ajal vaatame lisaks ka Valgevene turgu.