President George Bush on teinud ettepaneku, et valitsus eraldaks 1,2 miljardit dollarit vesinikukütusel töötavate automootorite väljaarendamiseks. Sellised mootorid oleksid keskkonnasäästlikud ning aitaksid vähendada maailma naftanälga.

Praegu kulutab Ameerika päevas 20 miljonit barrelit naftat, millest üle poole on imporditud. Naftatarbimine on pidevalt kasvanud, sest madal bensiini hind on soodustanud suurte palju kütust kulutavate masinate tootmist.

Mõne aja eest tõkestas Bush ise eelnõu, mis oleks sundinud autotootjaid investeerima ökonoomsemate mootorite väljatöötamisse. Toona nähti presidendi sammu taga survet naftakompaniide ja autotööstuse poolt, mis kumbki polnud autode kütusesäästlikkuse suurendamisest huvitatud.

Patrick Michaels Cato Instituudist arvab, et valitsuse sekkumine vaevalt progressile kaasa aitab, meenutades, et viimati oli valitsus autode tehnilise arendamise projektiga seotud president Bill Clintoni valitsusajal 1990-ndatel aastatel. Toona tegi riigi juhtkond bensiini ja elektrijõul töötavate hübriidautode väljaarendamiseks koostööd kolme autofirmaga.

“Kolm projektis osalenud tootjat ei saanud kunagi ühtegi hübriidautot valmis. Küll tegid seda üsna edukalt kaks firmat, mis projektis ei osalenud – Toyota ja Honda,” märkis Michaels. “See õppetund näitab, et erainvestorid on uue tehnoloogia juurutamisel palju efektiivsemad kui valitsus.”

Michaelsi sõnul toovad hübriidautod tootjaile jätkuvalt kahjumit, kuid see väheneb seda enam, mida kiiremini tehnoloogia areneb ja mida rohkem neid autosid ostetakse.

Toyota on oma uue hübriidautoga Prius rahul. Firma California osariigi pressiesindaja Sam Butto ütles Raadio Vaba Euroopale, et Prius on tavaliste bensiinimootoriga autodega võrreldes keskkonnasäästlikum ja kulutab palju vähem kütust, kuid tööomadustelt neile praktiliselt alla ei jää.

“Vajakajäämisi tegelikult polegi, pidades silmas, et tegu on väikeautoga. Selle maksimaalne kiirus on 160 kilomeetrit tunnis, mis on väikeauto kohta täiesti normaalne,” kinnitas Butto.

Kütust võtab Prius aga tema sõnul vähem kui 5 liitrit 100 kilomeeri peale ning on 90% keskkonnasõbralikum kui sama võimsusega bensiiniauto.

Toyota tegeleb ka laiaks tarbeks sobiva vesinikuauto väljatöötamisega, kuid selle masstootmisse minek võtab mitmeid aastaid, mainis Butto, lisades, et see eeldab ka tanklate ehitamist, kus oleks võimalik vesinikuautole kütust võtta.

Kas Toyota oleks aga huvitatud osalemisest valitsuse programmis vesinikuautode väljatöötamiseks? “Kindlasti,” annab sellele küsimusele kõhklematu vastuse firma esindaja Washingtonis Martha Voss, kelle sõnul läheks vesinikuküttel töötavate autode masstootmisse andmine kiiremini, kui maailma riikide valitsused sellele õla alla paneksid.