Pea iga teine uuringule vastanu oli pigem veendunud, et praegu pole õige aeg suuremateks ostudeks, nagu mööbel, kodumasinad või elektroonikakaubad. Iga teine on kahtleval seisukohal, et kas aeg on õige kinnisvara või auto ostuks, kirjutab sotsioloog Mauri Sööt portaalis Tarkkulutaja.ee.

„Tarbijate skeptiline hoiak on seotud üldhinnanguga majandusele. Kui kolm neljandiku vastanuist usub riigi majandusolukorra halvenemisse järgmisel poolaastal, ning kolmandik on isikliku majandusliku olukorra väljavaadete osas pessimistlikult meelestatud, siis on tarbijate alalhoidlik hoiak vägagi mõistetav,” ütles Sööt portaalile.

Uuringu andmeil väldivad tarbijad esmajoones vähem vajalike toodete ja teenuste tarbimist. Peamiste kokkuhoiukohtadena nimetasid vastanud reisimist, sisseoste ja meelelahutust nädalavahetustel, koduremondikavade edasi lükkamist ning väljas söömise piiramist.

Samuti tuuakse välja kulutusi teatri-, kino- ja kontserdipiletitele, raamatutele ja ka ajalehtedele ning ajakirjadele.

Kokkuhoiuvõimalust nähakse ka lihtsalt odavamate toodete ja teenuste eelistamises.

„Keeruline aeg ootab neid kaupmehi, kes pakuvad tooteid ja teenuseid, mis on eluliselt vähem vajalikud. Samuti võib uuringutulemusi vaadates eeldada, et igapäevaseid oste tehes jäetakse keskmisest kallim toode riiulile ja püütakse leida odavamaid alternatiive. Tarbijad on kindlasti hinnatundlikumad ja tähelepanelikumad kui aasta aega tagasi,” ütles Sööt.

Enam kui pooled usuvad, et hinnad järgmise kuue kuu jooksul pigem tõusevad, samas on enamik nii vastanuist veendunud, et väga järsku hinnatõusu oodata ei ole. Pea iga teine vastaja avaldas arvamust, et hinnad kasvavad aasta jooksul enam kui sissetulekud.

Pool elanikkonnast pigem kahtleb, kas suudab järgmise kuue kuu jooksul raha säästa.