Ligi pooltel ettevõtetel on kavas nii müük kui ost ja neist iga teine plaanib juba järgmisel aastal mõne üksuse müüki, selgub uuringust.

Peamiselt müüdi või plaanitakse müüa ettevõtte põhitegevusega mitteseotud osi. Ligi 40 protsenti vastajatest tõi müügi põhjuseks vajadust keskenduda enam põhitegevusele.

Veel toodi põhjusena välja muutunud turusituatsiooni, vajadust vabaneda vähetulusatest varadest, pingelist finantsolukorda ja seadusandlusest tulenevaid mõjusid.

Eversheds’i uuringust selgus, et müügitehingud on muutunud aina keerulisemaks ja protsess pikemaks. Lihtsamad müügiprotsessid kestsid 3-6 kuud, keerukamad aga 1-2 aastat. Eversheds Ots&Co juhtivpartner Maivi Ots ütles, et kuna ettevõtted on muutunud väga integreerituks ning tütarühingud jagavad ühiseid teenuskeskuseid ja IT süsteeme- on sageli suureks väljakutseks üldse defineerida, mida täpselt müüakse ning mis on selle väärtus.

"Samuti on järjest komplitseeritum müüdava osa eraldamine ühistest protsessidest, eriti IT-st ning hindamine, millist mõju müük avaldab järelejäänud osadele," lisas ta.

Kõrgem hind ei ole ostja valikul määrav

Uuringust selgus, et kõrgem hind ei ole ostja valikul määravaimaks. Natuke üle vastajatest pidas hinnast olulisemaks teguriks tehingu kindlust. Seejuures mängis õiguslik taust olulist rolli.

Ligi 70 protsenti juhtidest on müüki raskendava tegurina välja toonud keerukat õigussüsteemi ja selle mõju tehingu väärtusele. Ülepiiriliste tehingute raskemateks partneriteks peeti osapooli Euroopast, Hiinast ja Ladina-Ameerikast.

Uuringnäitas ka selgelt juhtide mõttelaadi muutust müügi kavandamisel, ligi 60 protsenti vastanutest tundsid vajadust edaspidi müüki paremini ette valmistada. Enam kui 2/3 uuringus osalenud peajuristidest nentis, et müügiprotsesside kavandamine saab ostutehingutega võrreldes vähem tähelepanu.

Varasem trend, kus ostjaga sõlmiti leping omamata mõlemale osapoolele sobivat projekti elluviimise plaani, on muutumas.

Ka Eestis suhtumine muutunud tõsisemaks

Maivi Otsa sõnul on ka Eesti ettevõtete seas on suhtumine müügiprotsessi juhtimisse muutumas tõsisemaks, eriti, kui ostja on teisest riigist.

"Eesti ettevõtted on sageli pidanud üllatuma, kuivõrd põhjalikult välismaine ostja projekti ette valmistab. Kui müüja ei ole samasuguse detailsusega arvestanud, võib kogu müügiprotsessi kulukus ja ajakava hoopis uue suuna võtta," lisas ta.

Taustaks:

Eestis teenindab Eversheds Ots & Co kliente pea kõigis ärivaldkondades, nõustades igal aastal ka Eesti TOP 10 hulka kuuluvaid tehinguid. Eversheds Ots & Co nõustas GrabCadi, Eesti ühte edukamat start-upi ja selle omanikke tehingu Eesti aspektides ettevõtte müügis 3D printimise gigandile Stratasys. Tehingu hind oli üle 100 miljoni dollari.

Eversheds Ots & Co nõustas ka Leonhard Weiss Baltic Holding OÜ-d Eesti Energiale kuuluva Võrguehituse ostutehingus. Tehingu väärtus oli 7 miljonit eurot.

Antud uuringu käigus intervjueeriti 159 inimest 34 riigist, sealhulgas Eestist. Vastajate seas olid suurettevõtete peajuristid, tegevjuhid ning ostu- ja müügitehingutega seotud juhtivtöötajad.

Viimase 5 aasta jooksul olid kõik vastajad kokku seotud enam kui 2400 tehinguga, millest 39 protsenti olid müügid.

Lisainfo: Maivi Ots, juhtivpartner, tel 622 9990, e-mail: maivi.ots@eversheds.ee