Ruhnlaste vajaduste rahuldamiseks on vajalik laevaühendus Pärnuga, mis võimaldaks ruhnlastele kaubavedu, asjaajamist ja turistide transporti, selgub uuringus antud soovitustest. Pärnusse sõidu subsideerimine on kallim riigile, kuid tagab Ruhnu laevaühenduse põhieesmärgid – inimeste ja kaupade veo, vahendab BNS.

Pärnu laevaliin on tulusam ka laevakompaniile, kuna sellel suunal on senise piletimüügistatistika andmetel rohkem reisijaid. Sellepärast on kasulikum, kui üks ja sama laev sõidab nii Saaremaa kui Pärnu suunal, seisab soovitustes.

Ühistranspordiühenduse graafiku koostamisel tuleb nädalapäevade osas arvestada erinevate sõitjagruppide vajadusi. Ruhnlaste, asutuste, tööliste ja ettevõtete sõiduvajadused on pigem nädala sees ning turistidel ja suveruhnlastel reedel ja pühapäeval.

Ühistranspordiühenduse graafiku kellaaegade osas tuleb arvestada erinevate sõitjagruppide eelistusi. Ruhnlased vajavad ühepäevareise. Kaubareisi lahkumine Ruhnu poole on vajalik argipäeva tööaja sees. Turistide jaoks on oluline, et mandrilt Ruhnusse lahkumine ei toimuks liiga vara, kuid Ruhnu jõudmine ei tohiks olla hilisem kui kella 20-21.

Lennu- ja laevaühenduse kombineeritud kasutamisel tuleks Kuressaare suund katta eelkõige lennureisidega ja seda kaubatranspordi osas toetavate laevareisidega. Pärnu suunal on vajadus laevaühenduse järele suurem – kui katta lennureisidega ühepäevareiside vajadus, on lisaks vaja laevaühendust turistide ja kauba transpordiks.

Analüüsides erinevate analüüsi osade tulemusi, on selge, et tegemist on üksteisega mitte hästi haakuvate nõuete ja vajadustega ning optimaalse ühisosa leidmine neile on keerukas, märkis Regio uuringus. "Juba vajaduste analüüsi siseselt tuli välja, et samal ajal kui rahvas kiidab laevaühendust, ta ka laidab seda. Samuti on vastukäivaid arvamusi lennuühenduse kohta."

Kõige suuremad piirid Ruhnu transpordi korraldamisel seab Regio hinnangul riikliku toetuse suurus, mis ei luba vabalt rakendada vajaduste analüüsist välja tulnud ruhnlaste transpordivajadusi praegu olemasolevate vahenditega. Uue laeva kasutuselevõtt muudab ennustatavalt ühistranspordivajaduse rahuldamise riigile jõukohasemaks, kuna suudaks paremini rahuldada kõigi poolte vajadusi ja jääda seejuures ökonoomsemaks.

Riik toetas mullu Ruhnu laevaühendust 1,6 ja lennuühendust 5,8 miljoni krooniga. Eelmise aasta mai algusest kuni oktoobri lõpuni toimus Ruhnu Ringsu sadama ja Roomassaare sadama vahel Saaremaal 30 edasi-tagasi laevareisi. Juuni keskpaigast kuni augusti keskpaigani toimus lisaks 26 edasi-tagasi reisi Ringsu ja Munalaiu sadama vahel Pärnumaal. Ruhnul on regulaarne lennuühendus Kuressaare ja Pärnuga.

Riik plaanib püsiasustusega väikesaarte, sealhulgas Ruhnuga ühenduse pidamiseks soetada spetsiaalsed laevad. Ruhnu tarvis plaanitava katamaraan-tüüpi laeva maksumuseks on hinnatud 46 miljonit Eesti krooni. Laevade ostu rahastab Euroopa Regionaalarengu fond.