Kiire hinnatõusu ja teiste majanduskeskkonna muutuste mõjul olid tarbijad 2007. aastal sunnitud muutma oma ostuharjumusi, teatas Tarbijakaitseamet.

Reklaami mõju ostukäitumisele vähenes, eriti mitte-eestlaste seas ja reklaamikampaaniate mõjul oste sooritanud tarbijate osakaal langes. Samuti olid reklaami mõjul sooritatud ostud läbimõeldumad — pettumusi esines vaid kolmandikul reklaami mõjul oste sooritanud tarbijal.

Tarbimislaenude võtmine reklaamide ajel näitas viimasel 12 kuul harvenemistendentsi, neid on võtnud 15% tarbijaist (eelmisel aastal 17%). Positiivsemalt suhtuvad tarbimislaenudesse mitte-eestlased, kellest 12% kavatses järgmise 12 kuu jooksul tarbimislaenu võtta, eestlastest aga vaid 3%.

Endiselt pidas väga suur osa inimesi tarbimislaenude reklaame häirivateks ja agressiivseteks. Eelmisel aastal oli selliste inimeste osakaal vastanutest 40%, kuid tänavusel aastal on vastajate osakaal kasvanud juba 59%-ni.

Tarbijakaitseametil on hea meel tõdeda, et üle pika aja on taas hakanud kasvama inimeste teadlikkus tarbijakaitseseaduse olemasolust. Kokku on tarbijakaitseseadusest teadlikke inimesi 84% vastajatest. Viimati oli nii kõrge teadlikkus tarbijakaitseseadusest aastatel 1997-1999. Seadusest mitteteadliku elanikkonna osa kahanes kuuendikuni, ligi neljandik mitte-eestlastest ei ole tarbijakaitseseaduse olemasolust teadlikud.

Tarbijate algatatud menetlused lõppesid 2007. aastal enamasti tarbija kasuks (44%), kuid sagenesid ka kompromisslahendid (36%). Otseselt pakkuja kasuks lahenes vastajate sõnul ca 15% juhtudest.

Tarbijaõiguste rikkumised sagenesid eelkõige kaubanduskeskustes, Interneti-ja postimüügis. Rikkumisi esines kõige sagedamini endiselt väikepoodides. Kõige sagedamini oli probleeme toidukaupadega, kuid probleeme tuli ette ka ostetud garderoobikaupade, telefoni-, andmeside- ja kaabelleviteenustega.

Tarbijakaitseameti tellimusel tegi Eesti Konjunktuuriinstituut uurimuse tarbijakaitse olukorrast Eestis. Analoogset tarbijakaitseteemalist küsitlust on läbi viidud juba alates 1998. aastast. Uurimuses selgitatakse välja, millistes olukordades tarbijate õigusi sagedamini rikutakse, milline on tarbijate informeeritus oma õigustest, kuidas saavad tarbijad aru peamistest lepingutingimustest, kuidas mõjutavad reklaamikampaaniad tarbijate ostukäitumist jms.