Uus Eesti lennufirma ei palka ise piloote, vaid rendib nad Copterline'i endise juhi loodud personalifirmalt

 (42)
Tõnis Lepp,Copterline
Tõnis Lepp,CopterlineFoto: Rauno Volmar

Väidetavalt on eraldi personalifirma kaudu lennumeeskondade palkamine aina enam maailma lennunduses leviv trend. Kui Estonian Airis töötas nii Embraeri kui Bombardieri lennukite juhtimispädevusega piloodid, siis uude firmasse saavad tööle vaid need, kel on ikkagi Bombardieri tüüpi lennuki juhtimise pädevus.

Osaühing Nordic Crew Management (NCM) on äriregistris registreeritud 28. septembril, täpselt kaks päeva enne Eesti riikliku lennufirma Nordic Aviationi registreerimist. NCM asutaja, omanik ja juht on Tõnis Lepp, kes on pikaaegse lennunduskogemusega kopteripiloot ning tegutses veel mõnda aega tagasi kopteritega Tallinn-Helsingi vahet lendava firmaga Copterline, kuniks see põhitegevuse (ehk lendamise) lõpetas. Nüüd on Lepp kolm aastat ise õhusõidukite mehitamise ehk pilootide koolitamisega tegelenud.

Kui aga majandus-ja taristuminister Kristen Michal on igas intervjuus rõhutanud, et Estonian Airist lahkuvad piloodid saavad tööd uues riiklikus lennufirmas, siis tegelikult sõlmivad nad lepingu ikkagi Tõnis Lepa juhitud personaliettevõttega, kes neid NAG-ile tähtajatute lepingutega välja rendib. „Meie palkame piloodid ja Nordic Aviation ostab seejärel meilt meeskonna mehitamise teenust. Juba sel reedel lähevad esimesed 8 kaptenit ja 8 pilooti Sloveeniasse Adria Airlinesi koolitusele, sest NAG lendab ju täna just selle lennufirma lubadega," rääkis Lepp.

Garantiid ei ole, sest konkurents on tihe

„Sisuliselt oleme me suur andmebaas pilootidest. Ma ei saa anda garantiid, et võtame tööle vaid Eesti piloodid, sest eesti keele nõuet NAG-is ei ole. Küll aga tegime eile kõigile, just Estonian Airi pilootidele pakkumise meile tulla. Mul on praegu arvutis 300-400 avaldust üle maailma, kes kõik tahavad NAG-i tööle saada ja see on täiesti tavapärane konkurents." Lepa sõnul ongi tavaline, et 10 piloodi värbamiseks tuleb 150 avaldust, aga eelisjärjekorras ootab ta ära Estonian Airi pilootide otsused. „Kui me siit inimesi ei leia, siis me avame ukse välismaale."

Veel üks tahk, millest pole varem räägitud on see, et kuna Nordic Aviationi lennukipark hakkab koosneb ainult Bombardieri CRJ-tüüpi lennukitest, siis reaalselt saavad ka tööle piloodid, kellel on just CRJ-de juhtimise pädevus. Estonian Air sõitis aga veel hiljuti ka Embraeridega, mistõttu on pooltel pilootidel nüüdseks Eestis kasutud Embraeri lennukite juhtimise load. „Kuigi NCM-i pakkumine on tehtud kõigile EA pilootidele, siis esimeses valikus kukuvad välja need, kel pole CRJ pädevust," ütles Lepp.

Pardateenindajatel on eelis

Samuti ripub CV-Onlines üleval ka Nordic Crew Managementi töökuulutus pardateenindajate otsimiseks uude lennufirmasse. Nendestki esimesed 13 lähevad järgmisel esmaspäeval neljanädalasele koolitusele ning siin on endiste Estonian Airi töötajate trumbiks see, et stjuuarditelt ja stjuardessidelt nõutakse ikkagi muuhulgas ka eesti keele oskust, mis kahandab konkurentsi oluliselt.

Estonian Airi töötajad ise lõid aga samuti oma personalirendi ettevõtte Best Crew OÜ. Osaühingu asutaja Jaanus Orusalu sõnul on ettevõtte eesmärk võimaldada lennufirmadele tööjõudu ning esimeseks kliendiks võiks saada värskelt alustanud lennufirma Nordic Aviation.

„Meil otsest suhet Tõnis Lepa poolt loodud firmaga ei ole aga soovime pakkuda konkurentsi. Eesmärk on jõuda kokkulepeteni lähima aja jooksul," öeldi Ärilehele vastuseks küsimusele, et mida arvab Best Crew sellest, et NAG-iga koostööd tegev personalifirma on tegelikult juba olemas.

Lennufirma Nordic Aviation kinnitas samuti Ärilehele, et nemad tervitavad konkurentsi tekkimist personalifirmade seas. "Me võime kasutada nii Nordic Crew kui Best Crew teenuseid, meie jaoks on ennekõike oluline kvaliteet," sõnas NAG-i pressiesindaja Liis Veersalu.