Uus supermasin Väo karjääris: lasnamäelased vabanevad mürast ja osa töölisi kaotab töö

 (24)
Vaata fotogaleriid vägeva purustusmasina käivitamisest Väo karjääris
Paekivitoodete Tehase OÜ juhatuse esimees Vladimir Libman
Austria suursaadik dr Julius Lauritsch ja paekivitehase juht Vladimir Libman kolmapäeval Väo karjääris Keestracki kivipurustusseadme käivitamisel.Foto: Rauno Volmar

Lasnamäe elanikud vabanesid alates eilsest Väo karjäärist pärit tolmust ja öösiti kostvast mürast, sest Paekivitoodete Tehas käivitas hübriidmootoriga varustatud ja mobiilse kivipurustusmasina.

Tšehhi Keestracki tehases valminud seade maksis Paekivitoodete Tehase juhi Vladimir Libmani sõnul alla miljoni euro ja 35% sellest rahastas keskonnainvesteeringute keskus KIK.

„Kuna uus seade töötab statsionaarse liiniga võrreldes kaks korda suurema võimsusega, siis kaob vajadus öiste vahetuste järele, mis omakorda vähendab Lasnamäele kostuvat müra,” rääkis Libman.

Masina efektiivsusest räägib ka asjaolu, et vajadus tööjõu järele väheneb ligi kolmandiku võrra. „Senisest 80 töötajast jääb järele vaid 50,” ütles tehase peainsener Andrus Stimmer.


Hübriidina ehitatud masin töötab nii elektriga kui ka diiselmootoriga. Kuigi elektriga töötamise muudab tülikamaks kaabli vedu, kujuneb see diislikütusega võrreldes palju odavamaks. Samuti tekitab seade töötades palju vähem müra ja tolmu.

Vana statsionaarse seadme juurest, mida hakati eile demonteerima, kandus varem tuulega Lasnamäe poole päris palju tolmu. Nüüd aga vähendatakse tolmu hulka niisutusseadmega.

Keestracki peakonstruktori Johann Prüwasseri sõnul vähendab nende toodetud kivipurustaja oluliselt CO2-ga tekitatavat keskkonnakahju. Kui seade töötab 2000 tundi aastas, siis tekitab see vanema põlvkonna kivipurustajatega võrreldes 400 000 kilogrammi vähem CO2 heitmeid.

Kui seade peab mingil põhjusel töötama diiselmootoriga, siis toimub see sarnaselt rongidele, kus diiselmootoriga toodetakse elektrienergiat. Ehkki diiselmootor kulutab tunnis 80 liitrit kütust, tagab seadme tootlikkus ikkagi suure kokkuhoiu, sest ühele tonnile killustikule kulub diislikütust vaid 0,2 liitrit, mis annab aastas 100 000 eurot säästu energia kulult.

„Ma ei oodanud, et see nii vaikselt töötab,” ütles kivipurustaja pidulikule käivitamisele tulnud majandusminister Taavi Aas.

Uue seadme üle valdas rahulolu ka Tallinna linnapea Mihhail Kõlvart, kelle jaoks kujutab lasnamäelaste heaolu tähtsat kaarti. „Suur tootlikkus tagabki selle seadme keskkonnasõbralikkuse,” tõdes Kõlvart.

Keestracki kivipurustusmasina puhul on tegemist terve klassi võrra suurema ja tootlikuma seadmega, võrreldes nendega, mida Eestis seni kaustatakse. Kui vanemad seadmed suudavad tunnis purustada 200 tonni kive, siis uus sead saab hakkama 350-400 tonni kividega.

Müra vähendab oluliselt ka asjaolu, et mobiilne purustusmasin sõidab ise lõhkamiskoha juurde, mistõttu kaob ära kivi vedu hiiglaslike Valgevenes toodetud Belazi karjäärikalluritega.

Kivipurustaja käivitamisel osales ka keskkonnaminister Rene Kokk.

Belglastele kuuluva Keestracki konstrueerimisbüroo asub Austrias, mistõttu külastas kivipurustusmasina avamist äsja ametisse asunud Austria suursaadik dr Julius Lauritsch.

Alates septembrist tegutseb Paekivitoodete Tehas Keestracki tehase esindajana Eestis ja Lätis .