Uus tollikord teeb Tallinki elu kibedaks

 (12)
Uus tollikord teeb Tallinki elu kibedaks
Tallinki laevad peatuvad sadamas nii vähe, et tund enne väljumist pole selge, mis kaupa on vaja poodidesse viia.Arno Mikkor

Tallink ei jõua tolliformaalsuste tõttu kogu kaupa piisavalt kiiresti laevadele viia.

Juuli alguses kehtima hakanud tollireeglid sunnivad Tallinki hinnangul laevafirmasid tegema liigset tööd, millest ei sünni kasu ei ettevõtetele ega riigile.

Nii peab näiteks aktsiisiladu tollile esitama varude kohta teate vähemalt tund aega enne nende laevale üleandmist. Tallinki kiirlaevad teevad päevas kümme edasi-tagasireisi ning on ühe laheületuse ajal kaks tundi merel ja tunni kai ääres.

Iga kord Tallinnas sadamas olles käib kaubalaadimine, sest laevade kauplustes ja restoranides on müük väga suur. Et kaupa tarnitakse vajaduse järgi, ei ole tund enne sildumist veel selge, kui palju ja mida tuleb juurde tellida. Toll võib aga hilinenud info saamise korral laeva etteteatamiseks mõeldud ajaks kinni pidada.

„Olukorras, kus Tallink Duty Free aktsiisilaod on üritanud toimida korras sätestatu kohaselt, on olnud häiritud laevade varustamine kaupadega, mis on omakorda oluliselt häirinud Tallink Grupi äritegevust merel,” kirjutasid Tallink Grupi juhatuse aseesimees Andres Hunt ja grupi aktsiisilao Tallink Duty Free juhataja Aimar Pärna rahandusminister Jürgen Ligile.

Tallink ei täpsustanud, mil moel on tegevus olnud häiritud. Üldsõnaliselt öeldi vaid, et vajaliku kauba laeva saatmine on viibinud. „Ootamatud, kiired ja kohustuslikud lisakulud halvendavad aga praeguses majanduskeskkonnas Eesti ettevõtete ja ka Tallinki konkurentsivõimet,” märkis Andres Hunt.

Seotud lood:

Ettevõtete juhid väitsid, et toll küsib liiga palju ja eesmärgitut infot. „See jääb seisma, analüüsimata, kuid ettevõtjad peavad info saatmiseks tegema täiendavaid jõupingutusi ning kulutama asjatult aega ja raha,” lisasid nad.

Ministeerium vaeb küsimust

Rahandusministeerium ei soostunud esialgu teemat veel kommenteerima, kuid lubas, et Tallink saab oma küsimustele vastused nädala jooksul. Ka maksu- ja tolliamet ei selgitanud, miks olid muudatused vajalikud ja kas toll suudab kogutud materjali mingil moel ka läbi töötada.

Seni peavad laevafirmad ja aktsiisilaod karmistunud bürokraatiaga hakkama saama. Tallinki hinnangul puudutavad muudatused ligi 200 kaubasaatjat.

Viking Line: kasu pole kellelegi

•• Kuigi Viking Line ei ole omal nahal tollireeglite karmistumist veel tundnud, ei saada ka seal muudatuste sisust ja põhjendatusest aru.

•• „Kuna suur osa laeval müüdavaid kaupu ostetakse Eestis asuvatelt aktsiisiladudelt, siis jääb aktsiisidega seotud aruandlus neile. Sõlmitud lepingud ei anna aktsiisiladudele võimalust tarnega hilineda ning tellitud kaup tuleb laeva toimetada lao töökoormusest või muudest raskustest sõltumata,” ütles Viking Line Eesti tegevjuht Inno Borodenko Eesti Päevalehele.

•• Oma koostööpartneritele viidates möönis Borodenko siiski, et uus aruandluskord on tarbetu, tekitades suuremale tööle lisaks ka enam kulusid. „Arvame, et mõningase viivitusega tekivad sarnased probleemid Eesti koostööpartnerite kaudu ka Viking Line’il.”

•• Sarnaselt Tallinkiga arvab ka Viking Line, et mõistlik oleks minna tagasi endise aruandluskorra juurde. „Aktsiisikaubad on olnud tolli pideva kontrolli all ja mingit kasu me ühelegi poolele ei näe,” kommenteeris Borodenko uusi tollireegleid.

Ekspressi konverents 2020