Väikeinvestorid jagavad õllepruulikodadele heldelt raha. Mis on seal nii ahvatlevat, et isegi konkurendid üksteise ettevõtetesse investeerivad?

 (4)
Õllenaudi uus pruulikoda
Õllenaudi uus pruulikodaFoto: Andres Raudjalg, Oma Maitse

Pühaste õllepruulikoda on ühisrahastusplatvormil vaid kahe päevaga kogunud ligi 300 000 eurot ehk pea kaks korda rohkem eesmärgiks seatud miinimumsummast. Hiljuti kaasas õlletootja Õllenaut Fundwise'i kokku üle 320 000 euro. Eelmisel aastal sai Tankeri pruulikoda investoritelt üle 825 000 euro.

Ekspordivõimekuse tagamiseks ühisrahastuskampaania käivitanud Pühaste pruulikoda sai platvormi Fundwise kaudu väikeinvestoritelt vajamineva miinimumsumma kokku kõigest 36 tunniga pärast kampaania avalikustamist. Väikepruulija ekspordib 60 protsenti oma toodangust 23 välisriiki, järgmisel aastal plaanitakse eksportida juba 80 protsenti.

Teisipäeva hommikul ühisrahastuskampaania käivitanud Pühastet usaldasid investorid niivõrd, et väikepruulijal oli juba järgmise päeva õhtuks miinimumsumma 150 000 eurot koos, mis on uus rekord Eesti ühisrahastusmaastikul. Praeguseks on ligikaudu 245 investorit investeerinud Pühastesse pea 300 000 eurot. Plaan on osta uut tehnikat ning investorite raha toel kavatseb Pühaste laiendada eksporti eeskätt Jaapanisse, USA-sse, Lõuna-Koreasse ja Hiina. Lisaks on suured ootused alkoholivabade jookide osas, sest nende tootmine avaks väikepruulija sõnul neile Malaisia, Indoneesia ning Araabia turud.

Hiljuti uue tehase rajamiseks ühisrahastuskampaania teinud Õllenaut kaasas enam kui 230 investorilt üle 340 000 euro, kuid lisaks sellele leiti ka ostja nende senisele pruulikojale. Käed löödi alustava Roodimõisa Pruulikojaga, kes toob turule mahedad premium-klassi käsitööõlled. Eelmisel aastal soovis Tankeri pruulikoda rahastuskampaaniaga investoritelt laienemiseks 250 000 eurot, raha kogunes kokku aga 825 000 eurot.

Mis paneb inimesi ühisrahastuse kaudu õlletootjatele raha andma?

Väikepruulijate liidu juhatuse liige, Eesti suurima väiketootja Põhjala pruulikoja üks omanikest Enn Parel ütleb, et inimesed usuvad Eesti väiketootjatesse ning teiseks saab ühisrahastuse puhul investeerida väikseid summasid, mis lubab teha ka emotsionaalsemaid valikud. "Kui Põhjala kaasas kinnises investeerimisringis 2,2 miljonit, kus miinimumsumma oli 100 000 eurot, siis kõnealuste pruulikodade puhul on tegemist summadega, kus väikeinvestoriks saad ka 200 euro paigutamisega. Seega ei saa emotsionaalsest faktorist mööda vaadata. Inimesed, kes õllekultuurist huvituvad, näevad kui hästi meie tootjatel läheb ja näitavad siis oma lemmikutele ka toetust üles. Ma ise investeerisin samuti Pühastesse näpuotsaga ja tegingi seda emotsiooni pealt!," tunnistas Parel. Samas kinnitas ta, et ta usub siiski ka Pühaste eduloosse ja sealse meeskonna professionaalsusesse.

"Eelkõige on ühisrahastused siiski edukad sellepärast, et investorid näevad väiketootjates tulevikku. "See on põhiline asi. Vahepeal ilmusid imelikud uudised nagu õllebuum oleks läbi Aga see pole õieti alanudki! Me näeme praegu seda faasi, kus väiketootjad on maailma murdnud ja kaasavad uut raha, et kasvada ja kasvu kindlustada. Finantsinvesteeringuna vaadates pole tegemist nö traditsiooniliste vana majanduse firmadega, mis kasvavad paari protsendi võrra aastas - need kasvavad mõnekümne või mõnesaja protsendi kaupa," rääkis Parel.