Sotsiaaldemokraadid esitasid eelnõu riigikogule 19. juunil. Selle autor Kalev Kotkas põhjendas muudatuse esitamist sellega, et riigilõiv sõiduauto registreerimise eest on põhjendamatult kõrge.

„Eestis müüdava haagise keskmine hind on 640 eurot – seega teeb riiklik lõiv haagise 24 protsenti kallimaks. Samas moodustavad uue auto registreerimistasud keskmiselt ühe protsendi tema soetuskuludest,“ selgitas Kotkas.

Eelnõu aidanuks tema sõnul seaduseks saades kaasa nii liiklusohutuse paranemisele kui keskkonna säästmisele. „Eestis kasutatakse palju vanu, käepäraste vahenditega remonditud haagiseid, mis on kõrge riskiastmega. Riigilõivude muutmine soodustab ka väikesemahulist kaubavedu haagistega, mis on keskkonnasõbralik,“ märkis Kotkas.

Rahandusministeerium: raha pole

Rahandusministeerium tegi valitsusele ettepaneku eelnõud mitte toetada, sest saamata jäävad summad tekitaksid riigieelarvesse augu – eelnõu seletuskirja järgi jääks muudatuse tulemusena riigil iga-aastaselt saamata 403 549 eurot.

„Eelnõul on oluline negatiivne mõju riigieelarvele ning sellega ei ole arvestatud kevadises majandusprognoosis, mis oli aluseks riigi eelarvestrateegia 2014-2017 koostamisel,“ põhjendab rahandusministeerium oma ettepanekut eelnõud mitte toetada.

Rahandusministeerium nõustus ka majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi seisukohtadega, kes leiab, et „liiklusregistri haldustoimingutele kehtivate riigilõivude otstarbekust on vajalik analüüsida tervikuna koostoimes riigieelarve võimaluste ja eelarvestrateegiaga ning antud hetkel ühe konkreetse sõidukiliigi eelistamine kiirmenetluse korras ei ole põhjendatud.“

Soomes on keskmine haagise hind 750 eurot, selle registreerimine koos numbrimärgiga maksab omanikule maksimaalselt 29 eurot. Norras tuleb haagise registreerimise ees tasuda 5,5 eurot ja Rootsis 6,3 eurot.