Kehtiv reklaamiseadus ütleb sõnaselgelt, et hasartmängu ja mängukohtade reklaam on keelatud, välja arvatud hasartmängu korraldamise kohas. Uue seaduseelnõu kohaselt on aga hasartmängukoha reklaam vabalt lubatud näiteks rahvusvahelisel reisijate veol kasutatava vee- ja õhusõiduki pardal, rahvusvahelist reisijate liinivedu teenindava lennuvälja ja sadama reisiterminali hoones ning hotellis, kus asub mängukoht.

"Erisätete kavandamisel on eeskätt lähtutud välisturistide teavitamise võimalusest, kes tulles Eestisse aega veetma, soovivad külastada ka hasartmängukohti," põhjendavad seaduseelnõu koostanud paljude riigiasutuste ja organisatsioonide ametnikud. "Sättega on hõlmatud ka kruiisilaevad ja charter-lennud."

Veelgi enam - tulevikus võivad kõik kasiinod ja teised hasartmängukorraldajad lisaks eeltoodud kohtadele eksponeerida vabalt ja igal pool oma kaubamärki. Seda siiski juhul, kui kaubamärk ei väljenda sõnas ega kujuta pildis hasartmängu, mängukohta ja võiduvõimalust.

Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts kinnitas täna aga ajakrijanikele, et valitsus kasiinode reklaamivõimalusi avaradada ei soovi. "Üldine reegel on see, et igasugune kasiinode reklaam on keelatud," sõnas ta.

Inimese seksuaalsus on keelatud

Teise olulise muudatusena keelab eelnõu inimese kujutamise reklaamis seksuaalobjektina. Reklaamid ei tohi tulevikus kujutada ka sobimatut alastust või sisaldada seksistlikke väljendeid.

"Põhiaspektideks reklaami hindamisel on seksistlikkus kui soo omadustele ja tunnustele viitamine viisil, mis ei sisalda otsest seost reklaamitava kontekstiga, domineerimine ja allutatus ning isiku kujutamine seksuaalobjektidena," seisas seadusemuudatuse seletuskirjas.

Eelnõu autorid toovad välja ka mõne neid häirinud näite reklaamidest, mille avaldamise seadusemuudatused keelaksid.

Seksistlikuks peavad ametnikud näiteks reklaami “Napp number. Suur sisu” – Fiat Ducato reklaami, kus uue automudeli hinda reklaamib rinnaka naisterahva büst, või „Täidab hästi“ – Makrosil reklaami, kus silikooni omadusi reklaamib äralõigatud peaga naise rind.

"Sobimatu alastuse kriteeriumid võivad mõnevõrra leebemad olla näiteks rannas, kindlasti saab aga sobimatuks alastuseks lugeda suguelundite näitamist," seisab reklaamiseaduse eelnõu seletuskirjas.

Reklaamiseaduse uuendused keelavad reklaamides ka visuaalselt või heliliselt kujutada seksuaalakti.

"Šampooni “Fruit Fusions” telereklaami, milles naisterahvas lennukis suure mõnuga juukseid peseb, taustal kostuvaid helisid võib seostada seksuaalaktiga, mis ei ole sobilik," leiavad eelnõu koostajad.

Seadusemuudatused keelavad tulevikus reklaamidel eirata ka soolise võrdõiguslikkuse põhimõtet, alavääristada üht sugu või kujutada üht sugupoolt domineeriva või allutatuna.

Uus seadus kaitseb lapsi

Reklaamiseaduse muudatusettepanekud seavad esimest korda piirangud ka laste kasutamise kohta reklaamides ning sätestavad ka piirid lastele suunatud reklaamidele.

Kui kehtivas reklaamiseaduses on sätestatud vaid nõuded lastele suunatud reklaami osas, siis seaduse muutmise järel saab reguleeritud ka laste kasutamine reklaamis määral, mis arvestaks nende ealisi iseärasusi ja piiratud arusaamist reklaamist ja meediast.

Seaduseeelnõud kohaselt ei tohi last tulevikus kasutada reklaamis ilma tema vanema või eestkostja eelneva kirjaliku nõusolekuta. Säte välistab reklaamid, kuhu laps võiks sattuda ilma vanema nõusolekuta - näiteks grupistseen lasteaias või liivakasti.

"Laps ei pruugi olla võimeline andma teadlikku nõusolekut vastava kauba või teenuse reklaamimiseks, mistõttu on püütud vältida lapse nn ärakasutamist reklaamis," seisab eelnõu seletuskirjas. "Lapse kasutamine reklaamis peab olema hädavajalik vastava kauba või teenuse omaduste esiletoomiseks."

Selgelt keelab muudatus laste kasutamise kauba või teenuse reklaamis, mille müümine või osutamine lapsele on keelatud. Reklaamis ei tohi tulevikus põhjendamatult näidata lapsi ka ohtlikes olukordades.

Reklaamiseadus loeb lapseks kuni 18-aastaseid inimest.

Pikalt peatub seadus jõustumisel ka lastele suunatud reklaami osas.

"Reklaam, mille sihtgrupi moodustavad peamiselt lapsed, peab arvestama nende east tuleneva kehalise ja vaimse eripäraga. Lapse, kui reklaami sihtgrupi eripära seisneb suutmatuses suhestada reklaamisõnumit tegelikkusega," leiavad eelnõu autorid. "Ta ei pruugi aru saada reklaamisõnumi eesmärgist ning erinevate meediakanalite žanrireeglitest. Teatud vanusegrupis eeldab laps, et ka reaalsuses võib leida kõike seda, millest rääkis reklaamisõnum."

Lubamatu reklaami näitena toovad seadusemuudatuste koostajad aastal 2004 AS Kanal 2-e eetris esitletud Yeti kohukeste reklaami, milles sisaldus sõnum: "Hei, löö kampa ja jäta nüüd kaerapuder, Yeti kohukesed on hommikusöögiks üles rivistatud. Toitvad ja tervislikud! Tõeliselt head! Balbiino."

Tarbijakaitseamet leidis toona, et on rikutud reklaamiseaduse sätet, mille kohaselt ei tohi reklaamis kasutada ära laste loomulikku kergeusklikkust. Tulevikus oleks selline reklaam vastuolus reklaamiseaduse loodava sättega, mille kohaselt ei tohi reklaam tugineda inimeste ebausul või kasutada ära reklaami sihtgrupi vanusest tulenevat kergeusklikkust.

Lastele suunatud reklaamis ei tohi luua ka muljet, et mõne kauba omandamine või teenuse kasutamine muudab lapse teistest paremaks või et selle puudumisel on vastupidine mõju.

Reklaam ei tohi tekitada lastes ka alaväärsustunnet, sisaldada üleskutset selliseks käitumiseks või teoks, mille tulemusena lapsed satuvad või võivad sattuda ohtlikku olukorda või last hirmutavaid elemente, kasutada lapse usaldust vanemate, õpetajate või teiste isikute vastu, sisaldada pöördumist laste poole, millega neid kutsutakse üles nõudma teistelt isikutelt reklaamitava kauba või teenuse omandamist ega õhutada otseselt lapsi iseseisvalt tehinguid sõlmima.

Reklaam keelatakse kooli, koolieelse lasteasutuse, põhikooli, gümnaasiumi ja kutseõppeasutuse kasutatavates ruumides. Erandina on haridusasutustes lubatud teave laste väärtushinnangute positiivseks suunamiseks ja mõjutamiseks - näiteks turvalisuse, keskkonnasäästliku ja tervislike eluviiside propageerimine - ning teave ürituste ja harrastustegevuse kohta.