“Kui mul on aega, siis kokkan ise, aga tööpäeval ostan enamasti kõik poest,” ütleb kahe lapse ema Grethe Võrumaalt. “Pealegi tuleb valmistoit odavam, sest minu aega ju ei kulu.” Peamiselt Maksimarketist ostab Grethe pere toidulauale kõige tavalisemaid koduseid roogi: küpsekartuleid, kartuliputru, liha- või maksakastet, risotot, salateid.

Just sedalaadi road kuuluvadki kaupluste enimostetud kulinaariatoodete hulka. Selveri selle aasta üheksa kuu statistika kõneleb, et kartulisalatit on müüdud ühtekokku 165, kartuli-singisalatit 127, ahjukartuleid 116 ja kartulipüreed 105 tonni.

Selveri turundusdirektor Iivi Saar tõdeb, et inimeste maitse-eelistused üldiselt eriti ei muutu ning ka uute toodetega kipub olema nii, et maitstakse, kuid lõpuks jäädakse ikka igapäevase ja tuttava juurde. Sellegipoolest täiendavad ja muudavad kauplused valmistoidu sortimenti osaliselt vähemalt kord poolaastas.

Lasnamäe Prismas sõbrannaga sisseoste teinud Olga täheldabki, et kui ta poes käib, ostab ta iga kord ka mingi uue toote proovimiseks. Seekord rändasid naiste toidukorvidesse singitaskud.

Kui varem täitus kaupluse kulinaarialeti tagune peamiselt lõuna ajal inimestest, kes omale kiiret kehakinnitust ostsid, siis nüüd käib kliente ka õhtusel ajal.

Iivi Saar põhjendab valmistoidu müügi kasvu aja väärtustamise ja inimeste sissetulekute tõusuga – tarbimisharjumused ja mõtteviis muutuvad ning enam ei hoita söögi arvelt raha kokku.

”Müügianalüüsides on näha, et nädala sees eelistatakse valmistoitu (kiire ja mugav) ning nädalavahetustel ise kodus kokata,” täheldab Prisma ostujuht Tiia Karu.

Oluline kasv

Ühtekokku on Selveri köögi selle aasta üheksa kuu toodangu maht 2900 tonni, mis ületab eelmise aasta sama aja mahu 1300 tonni võrra. Prismades on valmistoodangu müük kasvanud veerandi võrra.

ETK tootmisjuhataja Jaan Marjundi sõnul on nende Maksimarketi ja Konsumi kauplustes valmistoidu käive kasvanud 20–30% ning see sunnib ka sortimenti muutma ja täiendama.

Nende kaupluste populaarseimad valmistoidud on üsna sarnased Selveri omadega: ahjukartul,  kartuli-vorstisalat, grillitud broiler, kartulipüree ja pidupäevasalat.

Rimi lisab nimekirja ka kodused kotletid, kartuli-lõhekiusatuse, munderkartulid ja pilafi. Samuti võib siia lisada ka kaupluste enda valmistatud pasteedi.  

Lisaks lõuna- või õhtusöögiks pakutava toidu müügi kasvamisele nõutakse üha enam ka spetsiaalselt peolaua tarbeks mõeldud tooteid.