Venemaa riiklik Väliskaubanduspank (Vneštorgbank) ostis eelmisel nädalal ligi miljardi dollari eest viieprotsendilise osaluse Prantsuse-Saksa konsortsiumis EADS, kuhu kuuluvaid firmasid tuntakse Airbusi reisilennukite, kopterite, rakettide ning Eurofighter hävitajate valmistajana. Ehkki pankurid ostsid EADS-i aktsiaid väidetavalt üksnes nende soodsa hinna tõttu, ei pea kommentaatorid võimalikuks, et tehing saanuks teoks president Putini heakskiiduta.
Putini nõunik Sergei Prihhodko viitaski eelmisel nädalal, et Venemaa tahab suurendada oma osalust määrani, mis annaks talle õiguse kompanii otsuseid blokeerida. See tähendab, et Venemaale võib hakata kuuluma kontsernist 25–30 protsenti. Kremli allikad on ajakirjanduses viidanud, et Moskva soovib määrata oma esindaja ka kompanii juhatusse.
Venemaa tõsist tahet kinnitada kanda Euroopa lennunduses näitab teinegi ostuteadaanne. Vene relvi eksportiv Rosoboroneksport ostis enam kui miljardi dollari eest 41 protsenti titaanikontsernis VSMPO-Avisma, mis varustab metalliga nii Airbusi kui ka Boeingut.
Samaaegselt üritab Venemaa omaenda lennukitootmist konsolideerida. Analüütikud usuvad, et EADS-i ostnud väliskaubanduspank tegutses peaaegu kindlalt Ühendatud Lennukikorporatsiooni nimel. Sellesse hiigelühendusse on Moskva koondamas kõiki seniseid õhusõidukite ehitajaid nagu Iljušin, Tupolev, Suhhoi ning ka Irkut, milles omakorda on kümnendikuline osalus ei kellelgi muul kui EADS-il.
Uus mudel hilineb
Airbusi lennukitööstus, mis annab 70% kontserni käibest ning neli viiendikku kasumist, on sel aastal pidanud rühkima läbi erakordselt mustade äikesepilvede. Kõige suurem pauk tuli suvel, mil Airbus oli sunnitud tunnistama, et maailma suurim reisilennuk A380 ei jõua sel aastal turule. Hea, kui aasta pärast.
EADS-i aktsiad kaotasid teadaande peale hoobilt enam kui veerandi väärtusest. Seejärel teatas Briti kaitsekontsern BAE Systems, et müüb Airbusis 20-protsendilise osaluse. Halbade uudiste rida lõppes alles Venemaa panga lavaleilmumisega, mis tõstis EADS-i aktsiate väärtust kiirelt seitsme protsendi võrra.
Airbusi probleemid ei piirdu üksnes A380-ga. Pärast aastaid sabassörkimist on pearivaal Boeing teinud oma silmipimestava Dreamliner 787-ga reisilennukite turul puhta vuugi. Kolmveerand uute lennukite tellimustest läheb praegu Boeingule. Venelaste sisenemine EADS-i võib mõjutada Airbusi saatust ka otseselt. Lähikuudel otsutab lennukompanii Aeroflot, kelle käest osta kolme miljardi dollari eest 22 uut õhusõidukit. Siiski peetakse Boeingu sŠansse ka praegu paremaks.
Vene investeeringute mängutulek mõjutab ilmselt otsuseid ka teiselpool Atlandit, kus Boeing ja Airbus võistlevad mitme õhutankerite tootmise lepingu nimel. Võib arvata, et nii mõnegi Moskva suunas kahtlustavalt vaatava kongresmeni suust toovad Venemaa lennundusalased ambitsioonid kärmelt kuuldavale närvilise “ei”.