Esimene Venemaa odavlennufirma Sky Express teatas, et saadab Vnukovo lennuväljalt esimesed reisijad teele juba novembrikuus, kirjutab ajakiri Sekret Firmõ.
Firma kavatseb iga päev ette võtta kaks lendu, et vedada reisijaid Moskvast paarikümnesse Venemaa linna, selgitas Sky Expressi direktor Marina Bulakova.
Samal ajal ootab stardijoonel Natsionalnaja Rezervnaja Kompania, kes tellis järgmise aasta kevadel lendude alustamiseks ettevõttele National Wings tehaselt Airbus partii uusi lennukeid.
Samuti valmistuvad turule sisenemiseks Ameerika Texas Pacific Groupi kuuluv fond Indigo Partners ja Ungari-Singapuri odavlennufirmade Wizz Air ja Tiger asutaja.
Mõlemad alustasid Venemaa kompamist juba paar aastat tagasi, kuid tõmbusid siis poliitilisi riske kartes tagasi. Nüüd kaalub Indigo Partners uut tulekut koos MezŠprompankiga seotud ringkondadega.
Venemaa odavlennufirmad kavatsevad võita oma kliendid mitte niivõrd seni tegutsevatelt tavalistelt lennufirmadelt, vaid raudteelt. Lootus tugineb asjaolule, et venelaste keskmine distants rongiga sõites on aastas 790 kilomeetrit, lennukiga vaid 580 kilomeetrit.
Kui läänes on odavlennufirmad laialdaselt levinud, siis hiiglaslikule turule vaatamata pole Venemaa mahajäämuse tõttu see teenuseliik seal jalgu alla saanud. Sky Express teatas, et hakkab müüma pileteid 30–40 protsenti tavalennufirmadest odavamalt. Kuid näiteks analüüsikeskuse Aviaport juhi Oleg Pantelejevi arvates on hindu võimalik kärpida vaid kuni 20 protsenti.
Odavlennufirmade lennukad plaanid põrkuvad lausa ületamatutena näivatele takistustele igas teenuse ülesehitamiseks vajalikus punktis. Kõikide probleemide kuhjumisel võib hinna langetamine piirduda vaid kümnendikuga tavapileti maksumusest.
Läänes kasutavad odavlennufirmad kõrvalisi lennuvälju. Nende sekka kuuluvad ka sõjaväe lennuväljad. Venemaa kaitseministeerium ei luba tsiviliste oma mängumaale. Enamik regionaalsetest lennuväljadest on aga kasutuskõlbmatuks muutumiseni käest lastud.
Tehnilise mahajäämuse kõrval mängib olulisimat rolli kohalik ringkäendus. Lennujaamad, olles seotud kohalike lennufirmadega, kehtestavad konkurentidele liiga kõrged teenindustasud. Samuti surutakse teenindamise eeltingimusena peale omapoolseid teenuseid, millest loobumine ongi odava hinna kujundamise alus.
Lääne odavlennufirmad ehitasid oma piletimüügi internetile, kuid venemaalastele pole see sidekanal reeglina veel tänase päevani kättesaadav. Moskvas on internet kättesaadav kolmandikule, mujal aga vaid 15 protsendile elanikest.