Just nii usuvad eksperdid, kirjutab Vedomosti.

S&P Global Plattsi arvutatav veeldatud maagaasi (LNG) hinnaindeks Aasia-Vaikse ookeani regioonile saavutas juunis viimaste aastate suveperioodi kõrgeima taseme ning läheneb talvisele. S&P Global Plattsi turgude analüütiku Frank Konertzi hinnangul ei ole see veel piir.

USA presidendi Donald Trumpi administratsiooni poolt Hiinale kaubandustollide kehtestamisele vastuseks teatas Hiina võimalikest 25% tollidest Hiina energiakandjatele. Konertz toonitab, et LNG-d nimekirjas ei ole, kuid kui tollide kehtestamine toob kaasa Brenti toornafta kallinemise, võib see regioonis kaasa tuua ka LNG hinnatõusu. „LNG tarned muutuvad tootjatele kasumlikumaks ning me ootame siis LNG Euroopa tarnete vähenemist,“ selgitas ta, lisades, et kõrged preemiad võivad kaasa tuua LNG liikumise Euroopa turult Aasiasse.

Hinnatõusu toetab ka LNG nõudluse kasv Hiinas. S&P Global Plattsi analüütikute prognooside kohaselt kasvab LNG päevane import Hiinasse sel talvel 222 miljoni kuupmeetrini (eelmisel talvel oli see 195 miljonit kuupmeetrit).

Fitchi üksuse direktor Dmitri Marintšenko tõdeb, et kaubandussõjad ei lõpe hästi, nende põhjus-tagajärje seos on prognoosimatu. „Hiina püüab gaasile ülemineku portsessi kiirendada, just nimelt seetõttu ei ole LNG-d ka nende kaupade nimekirjas, millele tollid kehtestatakse, seda erinevalt naftast ja kivisöest,“ rääkis Marintšenko. See aga tähendab, et gaasitarbimine Hiinas kasvab. Mis omakorda on vesi Gazpromi veskile.

Oodatud LNG ületootmise tõenäosus Marintšenko sõnul väheneb, vastupidi tekib defitsiidioht, mis võivad hinnad üles viia, seda ka Euroopas.

Gaasihinna tõus lubab aga Gazpromil tõenäoliselt oluliselt kasumit kasvatada. Eelmisel aastal oli ettevõtte ärikasum 25 miljardit dollarit. Kui vene gaasi keskmine hind Euroopas kasvaks 200 dollarilt 1000 kuupmeetri eest 250 dollarile, võiks Gazpromi ärikasum suureneda 6-8 miljardi dollari võrra, kalkuleerib Marintšenko.

Kui Kaubandussõja tulemusel Hiina tõesti naftaimporti vähendab ning gaasitarbimist suurendab, jääb gaasi hind Euroopas ülespoole 250 dollarit taset, kuid võib ka kallineda. Seejuures säilitab Aasia turg oma primaarsuse ehk suurem osa Ameerika uute tehaste tarnetest liigub just sinna, mitte Euroopasse, mis jääb Gazpromi pärusmaaks, tõdeb ta.