Venemaa majanduselt oodatakse sügavkülmast väljumist. Lääne suurettevõtted viivad raha Venemaale

 (61)
Venemaa majanduselt oodatakse sügavkülmast väljumist. Lääne suurettevõtted viivad raha Venemaale
rubladFoto: Scanpix/ Reuters

Kuigi juba enne USA presidendivalimisi oodati soojemaid suhteid Venemaaga, on mitmed Lääne suurettevõtted hakanud panustama, et Venemaa majandus tuleb varsti välja sügavkülmast.

Suured jaekaupmehed nagu Rootsi Ikea ja Prantsuse Leroy Merlin on hakanud pumpama miljardeid dollareid Venemaale uutesse poodidesse ja tehastesse panustades sellele, et vene tarbijad ärkavad kahe aastase majanduslanguse järel, kirjutab Bloomberg.

Ikea investeerib Venemaal uutesse poodidesse 1,6 miljardit dollarit umbes viie aasta jooksul. Leroy Merlin teatas septembris kahe miljardi eurosest plaanist kahekordistada Venemaal poodide arvu viie aasta jooksul. Pfizer ehitab Venemaale uut ravimitehast ja Mars laiendab närimiskummi ja loomatoidutehaseid.

„Praegu on õige hetk investeerimiseks,“ ütles Ikea Venemaa juht Walter Kadnar, kes viimati avas viie aasta eest Venemaal viimase poe, kuid avab Peterburi lähedal talvel uue tehase ja ostis maad linna lähedale kolmanda Mega poe rajamiseks. „Ma usun tugevalt Venemaa turu pikaajalisse perspektiivi.“

Seotud lood:

„Viimased kaks-kolm aastat on olnud katastroofilised,“ ütles Moskvas tegutseva Euroopa äriassotsiatsiooni juht Frank Schauff.. „Kuna rubla kurss on stabiliseerunud ja Venemaa majandus peaks tuleval aastal kasvama, on olukord muutunud.“

Venemaa kekspanga numbrite kohaselt on tänavu üheksa kuuga tehtud Venemaale rohkem välisinvesteeringuid kui kogu 2015. aasta jooksul (8,3 miljardit dollarit võrreldes mulluse 5,9 miljardi dollariga). Number on siiski väike võrreldes enne Ukraina kriisi nähtuga, kui USA ja EL kehtestasid Venemaa vastu sanktsioonid ning nafta hind ja rubla kukkusid.

Enamuse välisinvestorite fookuses on keskklass, min on Sberbanki hinnangul vähenenud kahe aasta jooksul 14 miljoni inimese võrra.

Ikeal lähevad kallid asjad nagu köögid, potid ja pannid nagu soojad saiad, kuna paljudel Venemaal ei ole enam nii palju raha, et käia väljas söömas ning toitu valmistatakse kodus.

„Õhus on paranemise märke,“ ütles PepsiCo juhatuse esimees Indra Nooyi septembris. Kuigi rubla on kukkunud, on Venemaa ettevõttele tähtsuselt kolmas turg USA ja Mehhiko järel. Ettevõte suurendas toidukaupade impordikeelu järel juustutoodangut. Novembris teatas ettevõte Lõuna-Venemaale 40 miljoni dollarilise beebitoidu tehase rajamise plaanist.

Ford Motor teatas novembris, et Venemaal on näha automüügi paranemist, mis sai eriti ränga löögi majanduslanguse ajal. Leroy Merlin teatas, et Venemaal on vähemalt aasta aega avatud olnud poodide müük kasvanud rublades viis protsenti, kuna Venemaal on hakatud eelistama odavamaid tooteid.