Juulis andis Venemaa Föderaalne tolliteenistus (VFTT) välja teate, mille kohaselt on VFTT tunnistanud TIR-märkmiku kasutamisega kaasnevad garantiid ebapiisavateks ning maksude tasumise garanteerimiseks rakendatakse selleks ettenähtud üldiseid transiidi meetmeid: tollieskorti, käendust, panga garantiid, varalist panti, ettemaksu. Praktikas tähendab see, et TIR veoetapi alustamisel Venemaal nõutakse vedajalt transiidi tagatisi.

Lühend TIR - Transport Internationaux Routier - tähistab kaubavedude rahvusvaheliselt tunnustatud tolli- ja garantiidokumenti.

VFTT teatel on täiendavate tagatiste määramine transiidil tingitud asjaolust, et 2013. aasta 1. juuni seisuga võlgneb Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon (ASMAP) Venemaa tolliorganitele kokku ca 20 miljardit rubla ja võlgnevus on viimastel aastatel jätkuvalt kasvanud.

Maksu- ja tolliameti tollikorralduse osakonna juhataja asetäitja Külli Ruuge sõnul saab tagatisi esitada nii eelnevalt kui ka piiripunktis kohapeal. Tagatise vormistamise teenust hakkavad Vene Föderatsiooni piiripunktides pakkuma selleks volitatud agendid.

„Tänase päeva seisuga ei ole meil paraku veel ametlikke andmeid agentide nimekirja ja võimalike lisakulude kohta. Tagatise vormistamiseks piiril peab autojuhil kaasas olema transpordifirma või kliendi poolt väljastatud volitus tolliformaalsuste teostamiseks. Samuti peavad autojuhil kaasas olema rahalised vahendid täiendava transiidi tagatise vormistamiseks,“ selgitas Ruuge.

Maksu- ja tolliamet palub vedajatel arvestada piiri ületamisel võimaliku täiendava ajakuluga.

Eesti rahvusvahelise autovedajate assotsiatsiooni peasekretär Toivo Kuldkepp ütles juulikuus Ärilehele, et tegemist on bandiitliku väljapressimisega, sest nüüd hakkavad sahkerdajad piiril müüma autovedajatele Venemaa uusi garantiidokumente.

Praegu ei ole veel teada, kui suurt lisamaksu piiril hakatakse nõudma. Odavamate koormate puhul võib lisagarantii maksta 100 eurot, kuid Kuldkepi sõnul on räägitud ka suurematest summadest.