Liidu juht Vladimir Moženkov põhjendas automüüjate soovi sellega, et eelmisel aastal müüdi 6,1 miljonist kasutatud autost vaid 6% ametlike automüüjate kaudu ja ülejäänud 94% müük toimus käest kätte.

„See on „hall turg“ ilma igasuguse garantiita, müüja vastutuseta, maksudeta, keritud hodomeetritega ja muu taolisega. Ja pärast tekib ostjal seetõttu terve rida probleeme. „Halli turu“ käive on umbes 3 triljonit rubla aastas,“ rääkis Moženkov.

Liit nõuab nüüd, et kasutatud autode müük toimuks läbi ametliku müügiesinduste, kus autod läbivad kõigepealt tehnokontrolli ja müügiks ettevalmistuse. Automüüjad rõhutavad, et sellega tagatakse kasutatud autode ohutus ja ka maksulaekumine riigieelarvesse.

Moženkovi sõnul võtaks uuele süsteemile üleminek aega minimaalselt paar-kolm aastat. Ettepanekud, kuidas kasutatud autode turu korrastamine toimuma hakkab, saadetakse kaubandusministeeriumile.

Liidu asepresident Oleg Mosejev pehmendas hiljem veidi Moženkov avaldust, rõhutades, et eesmärk ei saa olla üleüldine keeld, liit soovib vaid suurendada läbi esinduste müüdavate kasutatud autode osakaalu praeguselt 6%-lt 20-30 %-ni.

„Tahame luua sellise süsteemi, mis Euroopas juba kasutusel on ja mis legaliseerib kasutatud autode turu vabatahtlikkuse alusel,“ selgitas ta.

Tema sõnul tuleks luua ühtne andmemaas, kuhu kantakse kõik autod alates esmaregistreerimisest kuni arvelt maha võtmise ja utiliseerimiseni. „See on inglise süsteem, mis põhineb sellel, et auto, mille andmed on baasis olemas ja kontrollitud, maksab järelturul rohkem kui see, mille ajaloo kohta info puudub. Inimene otsustab ise, kas osta kallim auto või põrsas kotis,“ selgitas ta.

Andmebaasis oleks koos info kindlustusfirmadelt, pankadelt täitevametitelt (info arestide jmt kohta) ja margiesindustelt. Juriidilised isikud saaksid baasile püsiligipääsu, eraisikutel oleks võimalus teha ühekordseid päringuid konkreetse auto kohta.

VTB Capitali analüütik Vladimir Bespalov aga nentis, et selle algatuse realiseerimine ei saa olema lihtsate killast – Vene autoturu seis ei ole just roosiline ja inimesed ei ole valmis selliseid tingimusi aktsepteerima, sest uus kord tooks kaasa kasutatud autode olulise hinnatõusu. „Need, kes tahavad enne ostu auto tehnoseisundit kontrollida või osta kasutatud auto müügiesindusest, saavad seda ka praegu teha,“ märkis ta.

Avtostati andmetel müüdi selle aasta esimese kolme kuuga järelturul 1,1 miljonit sõidukit, ja seda on tervelt 19,5% vähem kui aasta tagasi samal ajal. Märtsis oli kasutatud autode turu kukkumine eriti valus – 24%. Kõige rohkem ostavad venemaalased kasutatud autodest Ladasid, kuid ka nende odavautode müük langes märtsis 21%.

Margiesindustes oli kasutatud autode müük eriti tugevas languses: eelmise aasta märtsiga võrreldes jäi Toyota 32%-ga miinusesse, Nissan vastavalt 29% ja Chevrolet 27%-ga. Need kolm on välismaistest automarkidest olnud viimastel aastatel kasutatud autode müügi liidrid.