Eesti Päevalehe toimetusse pöördus Veolia Keskkonnateenused AS-i pahane klient, kellele prügiveofirma ei suvatsenud saata meeldetuletust kuue euro suuruse arve pärast, vaid andis inimese kohe üle Julianus Inkassole, kus arve paisus juba lisateenuste tõttu 15 euro suuruseks.

Ajalehes anonüümseks jääda soovinud kliendi imestus oli inkassoteatist saades aga suur, sest just paari nädala eest oli ta arve Veoliale tasunud ning mingist võlgu jäämisest ei olnud aimugi. Seda enam, et iga arve alla lisatud meeldetuletus hoiatab, et niipea kui arveid ei tasuta tähtajaks, peatatakse prügiveoteenus täielikult, kliendi prügikasti tühjendati aga samamoodi regulaarselt edasi.

Jäi tähelepanuta

Lähemalt eelnevaid arveid uurima asudes tuli tõepoolest välja, et eraldi real oli näidatud ka maksmata ununud kuueeurone summa ning lisaks veel eelmisest aastast välja tulnud üheeurosendine (!) võlg, millest aga Veolia oma klienti inkassole eelnevalt hoiatada ei tahtnud. Julianuse kirja saamisel tasus ta võla firmale kohe ka ära.

„Ega see ei ole muidugi ilus, et me tähelepanematusest ühe kuu summa võlgu jäime, aga kas selle pärast on vaja nii drastilisi liigutusi teha. Algul peaks ikkagi summat kliendile meelde tuletama – ükskõik kas siis e-posti, kirja või telefoni teel,” rääkis klient. „Kõige absurdsem asja juures ongi see, et summa oli niivõrd väike, et sellest oli isegi inkasso teenustasu suurem, juurde oli otsitud veel eelmise aasta lõpust ühesendine võlg, mis ühelgi arvel ei kajastunud. Teiseks jääb ju alati võlgnikust märk maha.”

Keskmiselt 5,33 eurot

Veolia tegevjuhi Argo Luude sõnul tegeleb 60 päeva üle tähtaja võlgnevustega nende enda võlahaldus, pärast seda antakse asi üle inkassole. (Veolia saadetavate arvete peal on see tähtaeg 45 päeva). „Kliendile helistatakse, vajaduse korral saadetakse e-kiri. Inkassosse edastatakse võlgnevused, mis on olnud pikka aega tasumata,” selgitas Luude. Ta lisas veel, et kuna neil on väga palju kliente, on paljud süsteemid automatiseeritud, st et inimesed ei vaata neid üle ja kui klient ongi võlgu ka ühe sendi, loetakse ta võlglaseks. Praegu on Veolia andmetel neile võlgu üle 19 000 inimese, kellest 38 protsendi puhul on võla sissenõudmine läinud inkassole juba üle. Keskmine võlasumma ongi 5,33 eurot.

„Nii nagu kliendil on õigus nõuda kuhjunud jäätmete äravedu, kui need on vedamata meie süül, siis samuti on vastupidi, et kui kliendil on arved tasumata, toob see kaasa ebameeldivusi,” ütles Luude.

Julianus Inkasso juhatuse esimees Ülar Maapalu kinnitas, et tõepoolest annab Veolia kõik tasumata arved menetluseks nende firmale, kuigi kuue euro suuruste võlgnevuste menetlemine pole päris tavapärane. „Aga kui neid nõudeid on aastas tuhandeid, siis on see ettevõtete jaoks piisavalt suur summa ja jäätmekäitlusarved ongi suhteliselt väikesed. Keskmine nõude suurus on loomulikult suurem kui kuus eurot,” rääkis Maapalu. Ta kinnitas aga, et Julianuse kodulehele jäävad üles ainult need võlgnevused, mida võlgnik ei tasu või mille tasumise puhul ta pole kokku leppinud.



KOMMENTAAR

Klienti tuleks teavitada

Agu Remmelg
Ragn-Sellsi ärijuht

Meil on võlglastega tegelemine väga täpselt reguleeritud.

Ilmselt küsite korraldatud jäätmeveoga seotud võlgnevuste kohta. Selle jaoks oleme eraldi korra kehtestanud. Kord kuus koostame infosüsteemi andmetel võlglaste nimekirjad, mille kontrollime veel põhjalikult üle.

Seejärel saadame nimekirja vastava kohaliku omavalitsuse esindajatele, kus palume ka neil 10 päeva jooksul kontrollida, kas neil on võlglaste kohta lisainfot, ning anname ühtlasi teada, et kui jäätmevaldajal on tasumata kuni kolm arvet või tasumata perioodi pikkus on üle 60 päeva, siis peatame veo ning alustame võlgade sissenõudmist.

Võlgnevuse kohta saadame loomulikult kliendile võlateated e-kirja ja/või posti teel. Võlgnevuste sissenõudmist alustame siis, kui võlateated on saadetud, kuid vaatamata sellele pole raha laekunud. Vedu taasalustame alles siis, kui maksmata arved on tasutud. Jäätmekäitlusteenuste maksumused on reeglina madalad ja kliente on palju, nii et tegeleda tuleb kõikide võlgnevuste, ka väikestega.

Kokkuvõttes on aga meie ettevõttes kohustuslik klienti teavitada enne, kui võlgasid sissenõudmisele suunata.