Paari nädala pärast otsustab erastamisagentuuri nõukogu, missugused firmad saavad raudtee privatiseerimise teise vooru. Võimalik, et edasi pääsevad kõik neli pakkumise teinud ettevõtet.

Praegu käib kõva lobitöö.

Kõige tõsisema sammu astus nädalavahetusel kohalikke suurärimehi koondav Raudtee Erastamise Rahvas. Firma teatas, et viib aktsiakapitali soliidse 100 miljoni kroonini.

Kuid mõjukatest nimedest (Aadu Luukas, Endel Siff, Urmas Sõõrumaa, Hans H. Luik, Neinar Seli, Robert Lepikson, Toomas Annus jt) ja paksust rahakotist ei pruugi seekord piisata.

Erastamise hall kardinal Väino Sarnet kuulutas juba aasta tagasi Eesti Ekspressi veergudel, et raudtee peaks minema tuntud välisinvestori kätte.

See annab parimad shansid Ameerika firmale CSX. Tegemist on Fortune 500 nimekirja ehk USA suurimate firmade sekka kuuluva ettevõttega. Teda iseloomustab ka tõik, et jänkid ei võtnud kampa ühtegi eestlast. CSXi esindab Eestis advokaadibüroo Lepik & Luhaäär.

Kuid CSXi puhul esineb võimalik huvide konflikt. Talle kuulub juba konteinerterminaal Soomes Haminas. Seega on mõttekas konteinereid just tolle sadama kaudu liigutada. Ent sama kaupa ihkab ka Tallinn.

USA saatkond teeks CSXi kasuks kindlasti vinget tagatrepipoliitikat, kuid ta ei saa suurfirmat eelistada. Sest raudtee erastamisel osaleb veel üks ameeriklane: Edward Arnold Burkhardt. Ookeanitaguste reeglite kohaselt peab saatkond kohtlema mõlemat investorit võrdselt.

Burkhardt otsib Eestist uut õnne

Mõni aasta tagasi valiti suurt raudteefirmat Wisconsin Central Transportation juhtinud Burkhardt oma maa parimaks raudteeärimeheks. Mullu suvel löödi ta aga vale investeerimispoliitika tõttu kohalt minema.

Kuid mehele jäi huvi Eesti vastu. Ta osaleb erastamisel OÜ Baltic Rail Service'i (BRS) kaudu. Tema partneriteks on Tallinna Panga kunagine juhataja Guido Sammelselg ning Briti firma Jarvis.

BRSi raskekahur on Tööstuse ja Tööandjate Keskliidu juht, Eesti Energia nõukogu esimees Jüri Käo.

Käod tuntakse valitsuse terava kritiseerijana. Ta väidab juba kuu aega järjest, et kolmikliit tahab Narva elektrijaamu liiga nadidel tingimustel USA firmale NRG Energy müüa.

Selline avalik vastuseis näib esmapilgul totrana, sest needsamad poliitikud otsustavad raudtee müügi. Samas võib tegemist olla peene varjatud kauplemisega stiilis: kui ma NRG-tehingus järele annan, tehke eeliseid raudtee ostmisel!

BRSiga on seostatud ka Käo sõpra, kaubandus- ja tööstuskoja presidenti Toomas Lumanit. Kuid Luman ütles Eesti Ekspressile, et ei kavatse raudtee ostmisel osaleda.

Küll aga kuulub ta erastamisagentuuri nõukogusse elik müügi otsustajate ringi.

BRSi ridadesse kuuluvat samuti Hoiupanga endine peajurist, Daiwa laenuga kurikuulsaks saanud Marcel Vichmann.

Kuid Vichmann ütleb, et ei ole ühinenud ühegi raudtee ostmisest huvitatud seltskonnaga. "Keegi ei ole mulle sellist ettepanekut teinud. Aga püüan end teemaga kursis hoida."

Erastamisse sekkumisel võib teda aga pidada väga tõsiseks tegijaks.

Vichmann puutub raudteega kokku tihti, sest hoolitseb kunagise pinginaabri Tiit Pruuli investeeringute eest. Osava lobimehena tuntud Pruuli on osanik firmas EVR Ekspress, mis korraldab reisiliiklust Tallinna ja Moskva vahel.

Vichmann omab ka sissetöötatud infokanalit koolivendade Priit Halleri ja Aivar Urmi näol, kes kuuluvad raudtee juhtkonda. Haller koordineerib raudteel info jagamist erastamisagentuurile ning müüki nõustavale firmale Gibb. Halleri ja Vichmanni vahelt olla must kass läbijooksnud ja viimasel ajal täheldatakse Halleri suhtlemist ka Raudtee Erastamise Rahvaga.

Daiwa laenu ja raudtee erastamise seos

Vichmanni vägevaimaks trumbiks võib aga osutuda tema firma HTAS rahakott. Seda juhul, kui Hansapank maksab Vichmanni firmale kümneid miljoneid kroone valuraha, et lõpetada pikaks veninud nn Daiwa laenu vaidlus.

Tema 3-4 aasta tagune laitmatu imago on kõvasti kannatada saanud. Hansapanga juhid nimetasid Vichmanni kohtuvaidluse ajal korduvalt vargaks.

"Varastatud" rahaga ei saa raudteed osta. Vähemalt oma nime all mitte.

Vichmann väidab, et HTASi raha raudteel kasutamise tõenäosus on nullilähedane. Kui aga käivitub vastupidine stsenaarium, satub eriti totrasse olukorda Hansapank. Pank nõustab erastamisel BRSi, seega ka oma "vana sõpra" Vichmanni.


Neli ostuhimulist

Raudtee Erastamise Rahvas ­ ühendab Eesti suurärimehi. Kavatseb tõsta aktsiakapitali 100 miljoni kroonini.

Baltic Rail Service ­ ühendab Eesti ärimehi, USA raudteeässa ning Briti kinnisvaraarendusfirmat. Osakapital 40 000 krooni.

CSX Transportation ­ suurfirma USAst. Raudteeveod 23 osariigis ja Kanadas. Osaleb laevanduses ja konteinervedudes üle maailma. Omab konteinerterminaale Venemaal ja Soomes.

SJ International ­ Rootsi riigiraudtee tütarfirma. Võib riigile kõige mugavamaks partneriks osutuda.

Sulev VEDLER