Viie tehnoloogiahiiu uskumatud numbrid. Kui palju teenivad nad töötaja kohta kasumit ja käivet

 (1)
Facebooki asutaja Mark Zuckerberg
Facebooki asutaja Mark ZuckerbergFoto: Scanpix/ AMY OSBORNE, AFP

Milline on viie suure tehnoloogiahiiu üks olulisemaid kasumlikkuse näitajaid ja kuidas on see viimasel ajal muutunud?

Kaks suurimat veebireklaami ettevõtet maailmas - Facebook ja Alphabet, viimane on Google'i emafirma - on ammu olnud kasumlikumate tehnoloogiafirmade esirinnas. Samas, pärast meeletut värbamiste virr-varri, on mõlemad ettevõtted kukkunud ühe olulise kasumlikkuse näitaja poolest. Selleks on kasum töötaja kohta.

Väljaanne The Information võttis vaatluse alla viis suurimat tehnoloogiafirmat - Alphabet, Facebook, Apple, Amazon ja Microsoft. Kui võtta selle aasta kolmas kvartal, mis lõppes 30. septembriga, siis oli see Alphabeti jaoks viletsaim kolmas kvartal pärast 2014. aastat. Seda siis, kui vaadata just kasumit töötaja kohta. Facebooki sama näitaja oli sama madalal viimati 2015. aastal. Samal ajal on mõlema ettevõtte töötajate arv kasvanud hüppeliselt.

Kes juhib?

Facebook genereerib aga langusest hoolimata siiski kõige enam kasumit töötaja kohta. Kolmandas kvartalis oli see 141 552 dollarit. Apple on teisel kohal 99 898 dollariga töötaja kohta. Facebooki põhiäri ehk reklaamimüük toob kaasa kõrgemad marginaalid kui Apple'i riistvara müük.

„See näitab nii mõndagi selle kohta, kui eriline on Facebooki ärimudel," ütles analüütik Mark Mahaney.

Kasum töötaja kohta näitab hästi nii seda, millised on tehnoloogiagigantide marginaalid, aga ka seda, kui efektiivselt need ärid üldiselt tegutsevad. Selline meetod on eriti hea võrdlemaks sama valdkonna ärisid. Aplhabet jäi gigantide seas neljandaks, 61 948 dollariga, samas teenivad ka nemad oma tulu peamiselt reklaamimüügist.

Alphabet panustab tulevikku

Viimastel aastatel on Alphabet süstinud raha uutesse äridesse, mis ei ole veel erilist käivet tegema hakanud. Näiteks Waymo isejuhtivate autode üksus ja Wingi drooni teel kauba kohale toomise teenus. Nad ise nimetavad selliseid rahapaigutusi oma majandusaruandes „muudeks panusteks".

Lisaks on nad hakanud rohkem inimesi palkama uutesse, kuid madalamate marginaalidega äriosadesse, näiteks pilveteenused ja riistvara tootmine. Alphabeti töötajate arv kasvas aastaga 21%, 114 000 pealiseks. Samasugune kasv oli neil ka vahemikus 2017-2018.

Lisaks kaotas nende lipulaev Google kasumlikkust sellega, et nad pidid korstnasse kirjutama 1,5 miljardi eest investeeringuid. Tõenäoliselt olid „süüdi" nende investeerimisharud GV ja Capital G, mil on osalus nii Uberis, Lyftis ja teistes firmades.

Facebooki kasum töötaja kohta oli kõrgeim 2017. aasta kolmandas kvartalis, kui see oli 203 000 dollarit. Samal ajal oli firma enda netokasum 4,71 miljardit dollarit. 2019. aastal oli see number juba 6,09 miljardit. Töötajate arv on kahe aastaga peaaegu kahekordistunud ja jõudnud 43 000 inimeseni. Eriti on nad palganud viimastel aastatel privaatsuse- ja turvalisuse valdkonna inimesi. Seda on tagant tõuganud ka palju räägitud valeinfo levimine keskkonnas.

The Informationi uuring põhineb täiskohaga töötajatel, nii osutus raskeks Amazoni analüüsimine, sest nemad näitavad oma aruannetes nii täis- kui osalise ajaga töötajaid. Ka teised tehnoloogiafirmad kasutavad välist tööjõudu, renditöötajaid. Kui need lisada, siis oleks kasum töötaja kohta oluliselt madalam.

Amazon viimane

Amazon jääks aga ka siis viie võimsama seas viimaseks. Kui nad võtaks välja osalise tööajaga töötajad, siis oleks neil endiselt palgal 750 000 inimest. Suur osa neist töötavad ettevõtte ladudes. Käive oli firmal viiest ettevõttest suurim, 70 miljardit dollarit, netokasum aga madalaim - 2,13 miljardit.

Kui aga vaadata käivet töötaja kohta, siis on eesotsas Apple 467 445 dollariga. Facebookil on sama näitaja 410 225 ja Alphabetil 137 000.

Eriti hästi näitab tehnoloogiahiidude efektiivsust see, kuidas Microsofti ja Amazoni ärid on ajas kasvanud. 2012. aasta kolmandas kvartalis oli mõlema firma „käive töötaja kohta" näitaja umbes sama, 170 000 dollarit. Microsoftil oli toona 94 000 töötajat, Amazonil 81 000.

Seitsme aastaga on Microsofti töötajate arv kasvanud 57% 148 000 inimeseni, aga käive on kahekordistunud. Amazon on käivet kasvatanud viis korda, kuid selle saavutamiseks on nad oma töötajate arvu kasvatanud üheksakordseks.

Microsoft vajab tarkvarafirmana vähem töötajaid. Seetõttu oli nende käive töötaja kohta 222 645 dollarit, Amazoni vastav summa oli vaid 93 308 dollarit.