Viinatootjad kasvatasid müüki kuni 30 protsenti

 (2)
Viinatootjad kasvatasid müüki kuni 30 protsenti
Priit Simson

Liviko näeb aasta esimestel kuudel alkoholimüügis aktsiisi tõusust tulenevat tagasilööki.
Eelmise aasta 1. maist muutunud tollikord võimaldab Eestit külastavatel turistidel siit kaasa osta varasemaga võrreldes tunduvalt rohkem Skandinaavia mõistes odavat alkoholi.

Viinaliidu andmetel suurenes kange alkoholi tootmine Eestis läinud aastal 20 protsenti, Liviko andmetel kasvas nende müük 25-30%.

“See on väga kõva kasv. See on isegi haruldane nähtus, kuidas tänu hoogustunud turismikaubandusele Eesti alkoholiturg muutus,” ütles AS Liviko müügidirektor Janek Kalvi. “Tulevikus ei julgeks teist nii suurt kasvu küll enam näha,” lisas ta.

Liviko kange alkoholi müük kulmineerus aga hoopis detsembris.

Kolm põhjust

“Selleks on kolm põhjust: esiteks viinaralli, mis sai detsembris taas hoo sisse. Teiseks on detsembrikuu müük olnud traditsiooniliselt suur. Kolmandaks põhjuseks on 1. jaanuarist kehtima hakkav 5-protsendiline alkoholiaktsiisi tõus. Nimelt varub kaubandus endale vana aktsiisiga alkoholi,” selgitas Kalvi, kelle sõnul ületas 2004. aasta detsembrikuu müük aasta varasemat tulemust kaks korda.

“Näeme tagasilööki just esimeses kvartalis. Aastat tervikuna näeme aga positiivses valguses. Optimismi sisendab endiselt turismikaubandus,” märkis Kalvi.

Möödunud aasta müügitulemusi kiitis ka AS Ofelia tegevdirektor Outi Sivén.

“Oleme rahul nii kodumaise turu, ekspordituru kui ka turismimüügi osas. Ootasime müügi kasvu, aga see oli suurem planeeritust. Kuigi sügisel müük langes, säilis turismimüük üllatavalt kõrgel tasemel,” ütles Sivén.

Alkoholitootja Remedia müügidirektor Hardi Raiend ütles, et ka Remedia läinud aasta käive oli oodatust tugevam. “Käibed ja rahavood on hakanud uuesti liikuma,” lausus ta.

Oma osa oli selles ka viinarallil. “Viinaralli tõi kaasa eelkõige tootmises uute toodete innovatsiooni – tõime turule selliseid tooteid, mida seni pole plastmasspudelites müüdud,” märkis Raiend.

Mis puudutab aktsiisitõusu, siis Liviko leiab, et viieprotsendine kasv ei halva sisetarbimist ega suuna tarbimist senisest enam ka illegaalsesse sektorisse. Kuigi samas tõdes Kalvi, et Liviko suurim praegune konkurent on endiselt salaalkohol, mis moodustab hinnanguliselt 25 protsenti turust.

Eelmise aasta 1. mail muutunud tollikord tõi ootusi ka kahele Eesti suuremale õlletootjale.

“Meie ootused õllerallist olid alguses suuremad. Ootasime purgiõlle poolelt viiekordset kasvu, kuid tuli kolmekordne kasv. Samas on ka kolmekordne kasv märkimisväärne,” ütles A.Le Coq Tartu Õlletehase juhatuse esimees Tarmo Noop.

Hea tulemus

Kogu A.Le Coqi õlletoodang kasvas 2004. aastal 14 protsenti. Noop lisas, et pea olematut suve arvestades on tegu hea tulemusega. Samuti leiab Noop, et kogu eelmise aasta 1. mai temaatika ning suured ootused seoses õlleralliga olid veidi ülehinnatud. Samas näitas purgiõlle müük tänu turistide nõudlusele alles läinud aasta lõpus

tugevat kasvu.

Saku Õlletehase juht Cardo Remmel lisas, et ettevõttel on õnnestunud neljakordistada oma eksporti Soome.

Alkoholiaktsiis toob lisamiljoneid

•• Rahandusministeerium leiab, et tulenevalt alkoholiaktsiisi tõusust selle aasta algusest peaks 2005. aasta riigieelarvesse juurde laekuma 135 miljonit krooni.

•• Rahandusministeerium teatas, et 2004. aasta eelarvesse koos lisaeelarvega on alkoholiaktsiisi laekumist planeeritud 1,645 miljardit krooni.

•• 1. detsembri seisuga oli alkoholi aktsiisi laekunud 1,527 miljardit krooni. 2005. aasta eelarvesse on alkoholiaktsiisi laekumist planeeritud 2,030 miljardi krooni ulatuses. EPL