Ametlik tseremoonia leidis aset Ojamaa kaevanduse territooriumil. Kõigil külalistel oli võimalus näha oma silmaga pea 13 km pikkuse konveieri alguspunkti, selle käivitust ja põlevkivi transportimist, teatas VKG.

Ürituse teine pool jätkus Kukruse Polaarmõisas, kus toimus VKG ja Tartu Kõrgema Kunstikooli vahelise koostöölepingu allkirjastamine. Lepingu eesmärgiks on tuua Ida-Virusse Eesti kunstiõpilasi, eeskätt pakub Tartu Kunstidekoolile huvi vast avatav kaevandus, kus esimesed maalimispraktikad toimuvad juba juuni alguses.

„Meil on hea meel tõdeda, et Eestis uue ainulaadse rajatise loomisel on mõeldud keskkonna peale. Suur tootmisettevõte on valinud oma toormaterjali tarnimiseks keskkonnasäästlikuma viisi, kui selleks on maantee- või raudteetransport. Uus konveier on hea näide innovaatilisest mõtlemisest, mis toob kasu nii kohalikule kogukonnale kui ka keskkonnale ja ettevõttele endale,” ütles keskkonnaminister Keit Pentus.

„Maailmas küll leidub sarnaseid lintkonveiereid, kuid nii paljude kurvide ja väikeste raadiustega mitte. Meie jaoks on konveieri avamise näol tegemist olulise sammuga Ojamaa kaevanduse täisvõimsusel käivitamiseks. Konveieri tootlikkus on 700 tonni põlevkivi tunnis ja aastas kuni 3 200 000 tonni. See on võrreldav 100 pidevalt töötava veoautoga või 50 raudteevagunist koosneva koosseisuga. Sellised näitajad annavad väga ilmeka võrdluse meie uue konveieri suutlikkusest,” sõnas VKG Kaevandused juhatuse liige ja konveieri projekti eestvedaja Margus Kottise.

Usskonveieri projekti planeerimisse oli kaasatud lai avalikkus, looduskaitsjad ning jahimehed. Kogu trassi pikkusel sisaldab konveier spetsiaalseid väikeloomade tunneleid ning sildasid suurte loomade jaoks, et kõikidel metsaelanikel oleks tagatud konveieri ületusvõimalus.

Projekti kogumaksumus on ligi 14 miljonit eurot, tööiga üle 20 aasta. Toormaterjali transportimisel puudub tolm, heitgaasid, ei ole koormatud kohalikud teed ning praktiliselt puudub müra.

Uut rajatist teenindab ja hooldab vaid 14 inimest. Projekt teostati koostöös Nordea, SEB ning Pohjola pankadega. Konveieri ehitajaks oli Saksa ehituskontsern ThyssenKrupp Fördertechnik GmbH, montaaži eest vastutas VKG tütarettevõte Viru RMT OÜ.