Craddock ja Jürgenson on veidi sarnased: ovaalse näoga brünetid, mõlemad ühepikkused ja ühes kaalus.

Graham Percy, kunagine biitlite ihukaitsja, on pikem ja turskem 60ndates halli habemega mees. Ta teab palju suurest ärist, iseloomustab teda Craddock.

Jürgensoni nõunik Andrus Villem nimetab Percyt suhtekorraldajaks.

Percy kuulub endise Eesti Londoni suursaadiku Riivo Sinijärve sõprade hulka ja nad koos konsulteerivad raudtee erastamist Eestis.

Neid mõlemat nimetab oma konsultantideks endine Tallinna Panga juht Guido Sammelselg.

Sinijärv ja Sammelselg ajasid kunagi Baltic Rail Service'i asja. Nüüd on Sinijärv Jarvises.

Sammelselg lubas minuga kohtuda esmaspäeval ja võtta kaasa ka ärimehe, Ameerikas "aasta raudteelaseks" nimetatud Edward A. Burkhardti, kuid ta leia siiski selleks aega.

Sammelselja äriidee

Raudtee erastamisega üritatakse ümber jagada tulevasi kasumeid. Sammelselg müüb väravat nende kasumiteni ehk osalusi tulevases võitjate meeskonnas. Nii rääkis ta ÄP-le.

Üheks partneriks on tal Burkhardt ja teine seltskond on seega lahtine. Kuid igaüks või peaaegu igaüks võib osta aktsiaid. Nii leiame Sammelseljaga ühest nimekirjast NG Investeeringute juhi Jüri Käo, vandeadvokaadi ja endise justiitsministri Paul Varuli.

Sammelselja firma Baltic Rail Service valmistas ette ka erastamisnõustaja valimise tingimused. Erastamisagentuur valis erastamisnõustajaks käesoleva aasta jaanuaris Briti konsultatsioonifirma GIBB. Esimese ringi võitis küll Balti Cresco, kuid konkurendid vaidlustasid selle, ning lõpuks eelistati GIBBi.

Sinijärve äriidee

Riivo Sinijärv on nii Ameerika raudteehiiglase Wisconsin Centrali kui ka Briti raudteel tegutseva Jarvise konsultant, keda ootab ees rikkalik tasu, kui erastamine õnnestub, kirjutab ÄP. Kuidas ta seda summat jagab? Juba täna on Tallinnas inimesi, kes kardavad ilma jääda.

Kõigepealt tõi Sinijärv maale Briti ärimehe David Roche'i, kes lubas 45 miljoni dollari ulatuses investeeringud Plaza hotelli. Projekt osutus kokkuvõttes blufiks ja Roche kadus silmapiirilt, aga alles jäi Percy.

Sarneti äriidee

Erastamise eksjuhi Väino Sarneti äriidee on konsultatsioonitasud. Istudes peaministri haldusreformi büroo eesotsas, konsulteerib ta raudtee erastamist lepingu alusel, mis on sõlmitud erastamisagentuuriga.

Ta on kohtunud kõigi võimalike ostjatega. Percy nime ta ei mäleta. Küll aga teab ta Burkhardti. "Kui ma tean ostjatest liiga palju, hakkab see otsustamist segama," ütleb Sarnet. "Ostjad võivad ka ümber grupeeruda." Ta on raudtee erastamise veendunud pooldaja.

Sarnet: Raudtee tuleb müüa ja seejuures tuleb lähtuda eelkõige mustast stsenaariumist. On oht, et ärimehed sunnivad riigile peale olukorra, kus raudtee muutub riiklikult doteeritavaks.

Teisalt võib Vene riik avaldada Eestile survet raudteetariifide vähendamiseks. Kolmandaks, võivad tulla ka rasked ajad, kus kaubavoog Venemaalt väheneb.

Kas müügi riskid on ka suured, küsin ma. Milleks nüüd rääkida müümise mustast stsenaariumist, solvub Sarnet.

"Erastamise suurim risk on, et strateegilisel investoril ei ole piisavalt huvi. Erastamise tulemusena peab võitma tugev läbirääkija, sest siis jaotub kasum õiglasemalt. Raudtee on olnud kasumi jaotuse juures vaeslapse osas," arvab Sarnet. Tundub, et ta vihjab otseselt naftatransiidi ärimeestele, kes teenivad Eesti kohta suurkasumeid.

Luukase äriidee

Pakterminali nõukogu esimees Aadu Luukas oli ärimeeste delegatsiooni liige, kes kohtus peaminister Mart Laariga, et rääkida murest, mida tekitab raudtee erastamine.

Luukas on üks osanik Pakterminalis, mis teenib naftaveolt hiidkasumeid ­ 500 miljonit krooni aastas. Kõige vähem on Luukasel vaja mingeid segadusi raudteega.

"Me rääkisime peaministriga majandusterritooriumi konkurentsivõime kaitsest ehk majanduslikust julgeolekust, Balti majandusruumist, Euroopa Liiduga ühinemise tingimustest. Sellest, et majandussuhted Venemaaga on hakanud piirama soliidseid välisinvesteeringuid Eesti majandusse. Sellest, et välisinvesteeringul ja välisinvesteeringul tuleb teha vahet ning eelistada tuleks välisinvesteeringuid kõrgtehnoloogiasse. Sellest, et raudtee erastamisega ei erastata ettevõtet, vaid transiidikoridori," räägib Luukas.

Ta on väga sõnakehv, kuna 17. juulil lõpeb Raudtee erastamise esimene voor, kuhu kõik soovijad peavad esitama äriplaani. Ta ei ole päris kindel, kas tunneb Graham Percyt. On võimalik, et suvel ta mälu paraneb.

"Sõltumata sellest, kellele kuulub Eesti Raudtee, juhitakse seda ikkagi suurel määral Moskvast nii täna kui ka tulevikus."

Eesti raudtee on tehnoloogiliselt lihtsalt hiiglasliku Vene raudtee väike osa, üks lühike tupikusse suunduv lõik.

Luukas teab, et ta kasum ühe tonni veetud kauba kohta on pidevalt langenud. Konkurents kasvab kogu aeg. Leedus näiteks taasriigistati Klaipeda naftaterminal, sest see läks pärast suuri investeeringuid pankrotti. "Investeeringute tagasi teenimine on raske töö," ütleb Luukas.

ÄP tõlgendab Luukase vastuseisu erastamisele kui fakti, et Luukasel on niigi head suhted Eesti Raudtee juhi Parbo Juchnewitschiga (pildil) ja ta on saavutanud soodsad veotariifid. Luukas on selle peale solvunud. Nende suhted Juchnewitschiga ei ole juba ammu enam soojad.

Parbo meeskonna äriidee

Andrus Villemi sõnul on raudtee erastamisega kiire, sest muidu tõmbab juhtkond selle paljaks. Kuigi Eesti Raudtee majandusnäitajad lähevad ülesmäge, viirastub ministeeriumile, et liiga palju läheb vasakule. Kuid see ei ole ainus põhjus. Villem usub, et ilma välisinvesteeringuteta jääb areng seisma. "Paljud Eesti ärimehed ei ole valmis investeerima arenguks, pigem nad külmutaks hetkeolukorra." Villem arvab, et Põhjala Singapur ei sünni ainult Eesti jõul. Paratamatult tuleb ligi meelitada investeeringuid.

Meenub prantsuse vanasõna: sõnad on valetamiseks. On üldisi tõdesid ja konkreetseid huvisid, mida kõik eelistavad varjata, sest jagada on nii palju ­ terve transiidikoridor koos miljardiliste ärituludega. Kõik, kes ütlevad, et Eesti Raudteed ei tohi müüa, on ka ostjate hulgas. Neil lihtsalt ei jää midagi muud üle kui hoida kätt pulsil. Kes on ostja? Mõni eelnimetatu või E.O.S. või mõni kolmas must hobune.

Kuid praegu on põhiline hirm, et erastamine toimub toorelt ja homme laulame koos John Lennoni ihukaitsjaga ­ yesterday, all my troubles seemed so far away.

Paavo KANGUR