Eile teatas näiteks Soome metallitootja Rautaruukki, et “Rannila on nüüd Ruukki”. Üle Euroopa viie kaubamärgi ja nime all tegutsev kontsern võttis ühtse kaubamärgi ja ärinime Ruukki, Pärnumaal katusetootjana tuntud Rannila Profiil sai sellega soome-inglispärase nime Ruukki Construction.

“Miks peaks soomlane soomepärast kaubamärki Eestist otsima, ta suhtub umbusuga sellesse, mis pärineb Eestist,” ütles EKI direktor Urmas Sutrop. Ilusatest Eesti firmanimedest meenus Sutropile vaid Kalev. Eesti Telefon on juba ajalugu.

Juriidiliselt saab võõrapäraste firmanimede ja kaubamärkidega Eesti turul opereerida probleemideta, kuid seda pole vaja teha. “Eesti turul ei aita võõra nime võtmine kindlasti paremini äritegevust arendada ja vaevalt selle tulemusena ka välismaiseid tellimusi rohkem tuleb,” ütles Sutrop. Tema hinnangul ei aita mitte nimevahetus äri paremini arendada, vaid ettevõtjaid hinnatakse rohkem selle järgi, kas ta teeb oma tööd korralikult.

Reklaamiagentuuri Zavod BBDO juhataja Marek Reinaas ütles, et võõrapäraste nimede tulek Eesti turule on osa paratamatust äri globaliseerumisest. BBDO ettevõtte nimes viitab kuulumisele rahvusvahelisse reklaamifirmade ketti.

Lisab usaldust

“Eesti ettevõtted ei ela mingis omaette majandusruumis, vaid globaliseerunud majandusruumis, kus tihti on kasulikum võtta kasutusele rahvusvahelise partneri kaubamärk. BBDO on rahvusvaheliselt näiteks väga tuntud ja selle kasutamine lisab meile usaldusväärsust,” ütles ta.

Laiatarbekaupade osas proovitakse Reinaasi sõnul siiski vanu tuntud kaubamärke alles hoida. “Vaevalt et Valio oma kaubamärgi Alma siin turul võiks näiteks asendada,” ütles ta. Hansapangast võib Reinaasi sõnul siiski kunagi Citibank saada, kui panga Rootsi suuromanik Swedbank näiteks kunagi ära ostetakse. Küll aga ei usu Reinaas, et Hansapank Swedbanki rootsipärase nime FöreningsSparbanken saada võiks.

maxit Estonia, väikese algustähega

•• Eestipäraste ettevõttenimede hulk väheneb pidevalt sedamööda, kuidas Eesti ettevõtted välisinvestorite kontrolli alla lähevad. Kummalisi nimevahetusi on lähiminevikust teada mitu.

•• Näiteks tänavu veebruarist kannab üks Eesti tuntumaid ehitusfirmasid FKSM uut ärinime YIT Ehitus. Nimemuutus oli tingitud soovist ühtlustada kontserni tütarfirmade nimed, sest FKSM kuulub Soome YIT kontserni juba 2001. aastast.

•• Mobiilside sektoris tegutses veel 1990-ndatel Eestis Radiolinja jaekett Mäkitorppa. Radiolinja kaubamärk kadus Eestist samuti tänavu veebruaris, kui Uninetiga ühineti ühtse kaubamärgi Elisa alla. Elisa on ka Soome omanikkontserni nimi.

•• Veel mõni aeg tagasi tegutses Eestis ettevõte Optiroc. Nüüdseks on see muudetud maxit Estoniaks, mis kuulub ehitusmaterjalitootjate rühma maxit Group. See omakorda kuulub Saksa kontserni Heidelberg Cement Group. Sõna "maxit" tuleb nimes kirjutada igal juhul väikese tähega, nii nõuab kontseptsioon.

•• EMEX-i asemel on nüüd Kuusakoski, Ehitusmaailm on K-Rauta. Mõlemad nimed tulenevad Soome omanikfirma nimest.