„Z-põlvkonna noored on esimene põlvkond, kes on sündinud ja kasvanud üles Youtube'i ja Instagrami saatel ning pole kordagi näinud aega, mil nutitelefone, sotsiaalmeediat või guugeldamise võimalust ei olnud. Nad on tehnoloogiliselt taibukad ja kõrgelt haritud, esitades oma mõtteviisi ja käitumisega finantsasutustele suuri väljakutseid," selgitas Inbanki kaartide valdkonna juht Mari-Liis Küppar, kes usub, et Z-generatsioon mõjutab pangandust neljas valdkonnas.

Digitaalne pangandus, mis ennustab soove ette

Tehnoloogiateadlikule põlvkonnale omaselt on Z-generatsioonil väga vähe kannatlikkust digitaalsete rakenduste suhtes, mis nende elu mugavamaks ei muuda. Nad eelistavad kasutada veebisaite ja rakendusi, mis ennustavad nende vajadusi ettei ning pakuvad isikupärastatud teenust. „Uuringute kohaselt jagab 25% Z-põlvkonnast palju vabamalt isiklikku teavet kui eelnevad põlvkonnad, sest nad soovivad personaalset kogemust. See tähendab, et pangad ei saa võita nende südant äpiga, millel on järgmised kümme aastat sama nägu ja tegu," selgitas Küppar.

Inbanki kaartide valdkonna juht sõnas, et edukad pangaäpid peavad tulevikus pakkuma personaalset kogemust, mida saab saavutada üksnes kliendi harjumusi, eelistusi ja võimalikke tulevasi vajadusi analüüsides. "Pangaäpid peaksid tulevikus nägema ette iga kasutaja rahalisi ja mitterahalisi sündmusi ning pakkuma lihtsaid lahendusi, mida saab vaid mõne näpuliigutusega vastu võtta või neist keelduda. Näiteks peaksid rakendused hoolitsema maksete eest, soovitama säästa puhkuseks raha või pakkuma maksete ajastamist varasemate tehingumustrite põhjal," kirjeldas Küppar. Ta lisas, et rakendused peaksid muutma elu lihtsamaks ja mugavamaks, kuid samal ajal parandama ka igaühe finantskirjaoskust.

Rakendused, mis pakuvad emotsionaalset sidet

Z-põlvkonna jaoks tähendab digitaalne maailm sama palju meelelahutust ja emotsionaalset rahuldust kui ligipääsu infole. „Täna on enamus digitaalsed pangakanalid lihtsalt vahendid, millega saab oma tehingud tehtud. Need ei loo emotsionaalset sidet ega paku ajaviidet, mida noored kõige enam ootavad. Just sel põhjusel saab pankadele suureks väljakutseks see, kuidas arendada tooteid ja teenuseid, mis neile päriselt korda lähevad," sõnas Inbanki kaartide valdkonna juht.

Ta tõi välja, et pangad peavad kindlasti looma oma äppidesse funktsioone, mis pakuvad vaimustust ning ühilduvad uue põlvkonna elustiiliga. „Näiteks ei ole mõtet oodata, et nad pangaga suhtlemiseks pangakontorisse tulevas. Samas väärtustab uus põlvkond väga näost näkku suhtlust, seega videovestlused on just need, kuidas digigeneratsioonini jõuda," tõi Küppar näitena välja.

Elu ilma rahakotita

Z-generatsiooni elu on koondunud tema nutitelefoni. „Rahakotivabale elule on lisaks nutitelefonide võidukäigule uue hoo andnud ka koroonakriis, kus paljudes riikides soodustati kontaktivaba maksmist kas pangakaardi või nutitelefoniga. Viiruskartuses proovisid paljud esmakordselt mobiilimakset ning on sellele tänaseni truuks jäänud," sõnas Küppar. Sellest tulenevalt võidutsevad tulevikus maksevõimalused, mis on nutitelefoni põhised, kontaktivabad ning kasulikud. „Kui seni on krediitkaardi kasutajaid motiveerinud näiteks teenitavad boonuspunktid, siis Z-generatsiooni tähelepanu võitmiseks tuleb astuda sammuke edasi. Küsimus on, kuidas tabada ära see miski, mis neil silma särama lööb," nentis Küppar.

Bännerreklaamide asemel õpetlikud videod

Z-generatsioon on kasvanud üles veebireklaamide mõju all, mistõttu neil on suurenenud bänneripimedus ehk nad ei pane reklaame enam üldse tähelegi. Seega muutub bännerpõhisest turundusest aina olulisemaks kogemuste pakkumine läbi meelelahutusliku suhtluse. „Lahenduseks võib olla see, et pangad hakkavad bännerreklaamide asemel kasutama rohkem lühikesi isikupärastatud videosid, mis edastatakse kliendile veebi- või mobiilipanga kaudu. Need aitavad Z-kliendi tähelepanu paremini püüda ning neile ka autentsemaid ja lõbusamaid kogemusi pakkuda," kirjeldas Küppar.

Inbanki kaartide valdkonna juht usub, et need pangad, kes suudavad kiiresti kohaneda uue põlvkonna ootuste ja tarbijakäitumisega, ei jää tulevases digitaalses keskkonnas mitte ainult ellu, vaid ka arenevad ning võidavad uue generatsiooni usalduse.