Kanal 2 suutis üle-eelmise aasta ligi 7miljonilisest kasumist välja võluda 25 miljonit krooni. Kusjuures investeeringute suurus oli mõlemal aastal samas suurusjärgus.

“Meediaturul loeb palju vaadatavuse positsioon. Number üks on alati parem olla kui number kaks,” põhjendas kasumi kerkimist Kanal 2 peadirektor Urmas Oru.

Paraku sai aga ühe kanali edust teise kanali ebaedu. TV3 juhil Toomas Varal tuli silmitsi seista kuuendikulise kasumi vähenemisega.

“Suur läbilöök tuli eelmise aasta lõpus. Siin ei ole midagi hämada, selle üle me väga rõõmsad olla ei saa. Kanal 2 läks meist neljandas kvartalis mööda ning turg reageeris nii kiiresti, et raha tõsteti päevapealt ümber,” ütles Vara.

Pikalt kasumilainel olnud TV3 teenis Kanal 2st ainult ühe miljoni rohkem.

Kanal 2 ei läinud pankrotti, vaid lõikab vilju

Veel 2003. aastal tuli Kanal 2 peadirektor Urmas Orul vastata ajakirjanike küsimustele, millal kanal pankrotti läheb, 2002. aasta kahjum oli üle 20 miljoni krooni.

“Igal ettevõttejuhil on hea meel, kui ta on suutnud firma miinusest välja tuua,” tõdes peadirektor.

“Loomulikult oleme rahul. Tegemist on Kanal 2 kõigi aegade parima majandustulemusega,” lisas ka Kanal 2 nõukogu esimees Mart Kadastik.

Oru sõnul on tänase tulemuse taga aastatepikkune töö. “Iga aastaga on tulemused õiges suunas liikunud, kaasa on aidanud ka majanduse üldine hea seis,” ütles Oru.

Ülihea majanduse seisuga nõustus ka TV3 juht Toomas Vara. “Kuna kaotasime turuosa, saime sellest heast seisust vähem rõõmu. Nüüd aga tahame igal juhul liidripositsiooni tagasi võita,” lisas mees.

Siiski ei kipu Kanal 2 enda positsiooni vabatahtlikult loovutama. Oru sõnul loodetakse häid tulemusi ka 2007. aasta kohta.

Tõesti, Kanal 2 on alates selle jaanuarist vaadatavuse edetabelit juhtinud. Näiteks üle-eelmisel nädalal oli kogunisti kaheksa Kanal 2 saadet vaadatavuse esikümnes.

Raha ja reiting käivad käsikäes

Meediaanalüütik Toomas Leito kinnitab, et reklaamimaailmas sõltuvad head tulemused otseselt reitingust.

“Vaadake, millised saated on TOPis. Reklaamimaailmas käib raha võtmine otseselt reitingu järgi. Kui saade on TOPis, saab hoopis teisi summasid küsida. Kanal 2 teeb programme, mis lähevad rahvale peale ning reklaamivõtjad on igati huvitatud sellistest saadetest,” kommenteeris Leito.

Sellega nõustub ka EMT turundusjuht Kadri Ärm. “Me ostame reklaami meediaagentuuri abil, kes arvestab reklaami tellimisel saadete kontaktiivsust. Kui Kanal 2 parandab oma reitingut, tellitakse talt ka rohkem reklaami,” kommenteeris Ärm.

Omaette fenomen on “Reporteri” edu

Rahvusringhäälingu juhatuse liige Hanno Tomberg peab Kanal 2 edu fenomeniks kolme näitajat. “Esiteks neil on väga hea programmi planeerimine. Teiseks planeerivad nad oskuslikult reklaami. Ning kolmandaks, nad meelitavad rahvale meeldivad saatejuhid endale,” kommenteeris Tomberg.

lisas, et omaette fenomen on ka uudistesaate “Reporter” edu. Mõni aasta tagasi oli Kanal 2 uudistesaade selgelt kolmas, nüüd aga oli terve suve kõige vaadatum saade.

Oru sõnul on aga väga kõnekad sügise reitingud, mil kõik telekanalid on taas 100 meetri joone taga.

Igatahes liigub telemaastikul aina rohkem raha. Suurima telereklaamitellija Procter & Gamble Eesti esinduse juht Ivo Kirss rahasuunamist Kanal 2 ja TV3 vahel kommenteerida ei saanud, küll aga tõdes reklaamituru suurenemist. “Eesti reklaamiturg on väga dünaamiline. Üldine tendents on, et firmad reklaamivad end rohkem,” sõnas Kirss.

Kas Schibsted võib olla turul nii Postimehe kui ka Kanal 2ga?

Kanal 2 kuulub Norra meediakontsernile Schibsted, kes on Ekspress Grupi ehk Hans H. Luige kõrval teine suur meediagigant Eestis. Näiteks kuuluvad Schibstedile ka ajaleht Postimees ning pool SL Õhtulehest.

Ringhäälinguseaduses on kirjas, et kultuuriministeerium peab loobuma ringhäälinguloa väljaandmisest, kui televisiooni- ja raadioorganisatsioonina tegutsev isik muutub osal Eesti territooriumist samaaegselt päeva- või nädalalehe vastutavaks väljaandjaks. Seaduse tõlgendamine on juristide pärusmaa ja siiani Euroopa Liidu kogemust arvestades praegust korda lubatakse.

Üheaegselt nii Kanal 2 kui ka Postimehe nõukogu esimehe Mart Kadastiku sõnul on Kanal 2 litsentsi kolmel korral uuendatud.

“Kõikidel kordadel on konkurendid selle küsimuse ka esitanud, kuid juristide hinnangul on see lubatud. Probleem oleks siis, kui Postimees oleks Kanal 2 omanik,” sõnas Kadastik. Vastutav isik on mitmeti tõlgendatav, lisas ta.

Ekspress Grupi börsiletulekul kirjutas Kadastik Postimehes: “Võime liita kokku tiraažid, lugejate arvud või reklaamikäibed — mitte ükski arvutus ei anna Ekspress Grupi juhatuse esimehele Priit Leitole alust väita, et tema kontsern on Eesti suurim trükimeediaettevõte. Kas vahekorrad muutuvad, kui käsitleda meediat laiemalt? Meie grupile kuulub sada protsenti Eesti suurimast telekanalist Kanal 2 ja 34 protsenti raadiofirmast Trio (Elmar, Kuku, Uuno). Ekspress Grupile — kriips.”

Kommentaar

Margus Allikmaa
rahvusringhäälingu juhatuse esimees

Kui teaksin Kanal 2 edu fenomeni, hakkaksin seda teadmist isikliku rikastumise eesmärgil müüma, mitte lehe kaudu kõigile ja tasuta jagama. Seetõttu tegelen oletamisega. Julgen pakkuda, et nende edu põhineb kolmel lihtsal asjal: lähedusel, turvalisusel ja suurepärasel turundamisel.

Lähedus või isegi lihtsus tähendab seda, et ei püüta olla oma vaatajast targem ja eesmärgiks ei ole vaataja harimine. Nii-öelda suuremale osale vaatajaskonnast olulistest asjadest räägitakse lihtsalt ja arusaadavalt. Ei toetuta suurtele ja keerulistele narratiividele. Turvalisus tähendab seda, et vaatajat ei üllatata ega ehmatata.

Kindlal päeval kindlal kellaajal ikka sama saade. Ei püüta erinevaid sihtgruppe, ei katsetata, muutused toimuvad sujuvalt. Suurepärane turundus põhineb koostööl Õhtulehe ja Kroonikaga. Samad kangelased, samad teemad, sama sihtgrupp.