Lennukikütus on viimastel kuudel kallinenud nii kiiresti, et turismifirmad eelistavad odava rendihinna, kuid suure kütusekuluga vanade lennukite asemel vähem kütust kulutavaid paariaastasi lennukeid.

Varem võis turismifirmal olla odavam vedada turiste kuurortidesse mõne lennukiromuga, kuid nüüd nullib kütuse kallinemine senise võidu. Rahalist kasu ei ole, rahulolematu klient aga kolib üle konkurendi juurde.

“Iga turismifirma, kes vanu lennukeid kasutab, hävib täiega,” ütles Eesti juhtiva Egiptuse-reiside korraldaja TopTours juht Halid Ibrahim. “Meie kasutame firmasid, kes pakuvad üks kuni kaks aastat vanu lennukeid.”

Uued Boeingud neelavad vanadest lennukitest ligi poolteist korda vähem kütust. Kuna õhusõiduki bensiinikulu arvestatakse mitte liitrites, vaid tonnides, kujuneb kokkuhoid märgatavaks. Kui mõni vanem lennuk neelab tunnis tavaliselt 3,5 tonni kütust, siis uus Boeing kõigest 2,3 tonni.

Lennufirmadel on Ibrahimi kinnitusel reisikorraldajatele pakkuda piisavalt palju uusi lennukeid, ehkki suvisel tipphooajal võib kõigi soovijate äravedamiseks vaja minna ka vanemaid.

Toptours ise eelistab lennukeid tellida teenindustaseme pärast Estonian Airist, kuid tellib neid ka Küprose lennukompaniist Cyprian Air.

“Kui me müüme osa tuusikuid 5000 krooniga, mis võrdub lennupileti hinnaga, siis peame oma kulutustega olema väga täpsed,” ütles Aleksei Bartenev Estourist. “Vanad lennukid neelavad nii palju kütust, et nendega lendamine muutub äriliselt üha riskantsemaks.”

Estour kasutab nii Egiptuse kui ka Bulgaaria lennufirmat, kelle Boeingud on valminud kaks aastat tagasi.

Tallinna lennuväli ja Estonian Air pole oma tegevuses veel suuremat uute lennukite nõudlust tundnud.

“Tallinna lennujaama külastavad lennukid on viimastel aastatel püsinud suhteliselt ühesugused,” lausus ettevõtte nõukogu liige Eduard Tüür. “Kuid teatud muudatused võivad kütuse kallinemisega kaasas käia küll.”

Estonian Air, keda nii turistid kui ka reisikorraldajad hindavad siinsel turul parima teenuse pakkujaks, peab uute lennukite nõudluse kasvu võimalikuks, kuid seni veel turgu mitte mõjutavaks asjaoluks. “Turg on endine,” ütles Estonian Airi tsŠarterlendude projektijuht Mirja Panksep. “Kõrghooajal ei suuda meie niikuinii kõikide reisikorraldajate soovidele vastu tulla.”

Eestlasi kuurortidesse lennutavate tsŠarterreiside hulk on seni aastast aastasse aina kasvanud. Estonian Air astus sellele turule kolm aastat tagasi, lubades pakkuda kvaliteetset teenindust ja täpseid sõidugraafikuid.

Kuigi Estonian Airi peetakse väga kalliks, eelistavad puhkusereisijad kodumaa lennukompanii teenuseid. Näiteks Estonian Airiga sarnaste Boeingutega lendavad leedulased hoiavad teeninduse taset suhteliselt madalal, säästes nii toidu kui ka koristamise arvelt.

Rohkem rikkeid

Sarnaselt liinilendudega jäävad hiljaks ka turistide tsŠarterlennud. Näiteks aprilli alguses Tallinnast väljuma pidanud Futura Airwaysi tellimuslend Tenerifele lükkus lennuki tehniliste probleemide tõttu hilisemaks ja reisijatel tuli lendu oodata õhtust kuni järgmise päeva hommikutundideni.

Kui uute lennukite puhul viibib väljalend põhjusel, et varakult avastatakse mingi viga, siis turismibuumi alguses esines ka lennukirikke tõttu hädamaandumisi.

Vanade lennukitega äratasid tähelepanu ennekõike Egiptuse-reisid. Kolm aastat tagasi tegi reisifirma TopTours Tallinnast Sharm el Sheikhi suundunud tellimuslennuk rikke tõttu Türgis hädamaandumise, keegi reisijatest ohtu ei sattunud. Lennufirma AMC Airlines teatel oli hädamaandumise põhjus elektrigeneraatori rike. 1997. aastast pärineva MD-83 tüüpi lennuki pardal oli 163 Eestist pärit reisijat, reisifirma on lubanud klientidele viivituse kompenseerida.