Vaatamata mobiilimaksete ja e-panganduse edule on Eesti e-kaubandus veel üsna lapsekingades. 2013. aastal ostis e-kanalite kaudu kaupu vaid 36% inimestest, millega oleme kogu Euroopa arvestuses „Harju keskmised“. Vaadates aga viimase aastaga hoogustunud kasvunumbreid, on tõenäoliselt aja küsimus, mil tänastele Euroopa e-kaubanduse hiidudele nagu Suurbritannia ja Holland end tihedalt kannule võtame.

Eurobaromeetri andmetel kasvas 2013. aasta jooksul kohalikelt e-poodidelt kaupu ostnud inimeste arv 16%, väljaspoolt Eestit ostis aasta jooksul aga isegi 62% rohkem. Kasvutrendi kinnitab ka Eesti Posti klientide käitumine. Näiteks on tänavuse esimese kolme kuu jooksul saabunud Eestisse juba rohkem rahvusvahelisi tähtmaksikirja kui 2012. aastal kokku. Eriti populaarseks on saanud Hiina veebipoodidest kaupade tellimine ning ühised sõprade-töökaaslaste tellimused suurtesse spordikaupade, olmetehnika ja kosmeetikakaupade e-äridesse.

Globaalses konkurentsis
Neid numbrid vaadates peaks Eesti e-poodnik mõistma, et võistelda tuleb globaalses kategoorias. See võib tunduda üllatav, kuid Eesti tarbija on tõesti nõus tellima 60-päevase tarneajaga toodet, mida ta sobimatuse korral tõenäoliselt tagastama ei hakka. Selle ebamugavuse kaaluvad ülesse imeodavad hinnad ja väga lai tootevalik. Tallinna Kaubamaja konkurent pole enam Rocca al Mare keskus, vaid ASOS, Rahva Raamatul mitte Apollo, vaid Amazon.

Selge on see, et Eesti e-poed ei suuda suurte kaubandushiidudega odavuse ja kaubavaliku osas konkureerida, kuid nutikas kaupmees leiab ülesse globaalsete suurtegijate nõrkused. Kahekuulise tarnetähtaja asemel suudavad Eesti e-poed näiteks juba täna pakiautomaatide kaudu kauba kohale tarnida järgmiseks päevaks. Kaupa saab tasuta tagastada ja e-poele kui ettevõttele ei ole see teab mis suur kulu. 

E-äri jaoks vajalikud arendused
Olles huvitatud kohaliku e-kaubanduse arengust, on Eesti Posti arendustiimi töölaual mitmeid teenuseid, mis lahendavad e-kaupmehe jaoks peamiseid kitsaskohti.
Näiteks on soodsama tarnelahenduse ootusele hästi vastanud pakiautomaadi kanal, kus saame pakkuda teiste tarnekanalitega võrreldas paremat hinda. 

Samuti oleme edukalt Riias katsetanud pakiautomaatide sama päeva tarneid. Kindlasti on võimalik läbi pakiautomaatide nn sama-päeva-tarnet teha kuluefektiivsemalt kui nt kullerkanalis. Kuna kättetoimetamine on e-kaubanduse jaoks pea ainuke jaotuskanal, siis leian, et kindlasti ei saa olla see koht, kus alati otsida kõige odavamat lahendust. Tähelepanu tuleb pöörata nii kättetoimetamisviiside valikule kui ka kiirusele.

Makselahenduste alal on Eesti Post koos tütarettevõtte Maksekeskusega toonud turule mitmeid lihtsaid ja käepäraseid uuendusi. Ühe tehnilise lahendusega saab kaupmees pakkuda kolme makseviisi: pangalink, krediitkaart ja järelmaks. Lähikuudel ootavad jagamist uudised, mis internetis maksmise teevad lihtsamaks - näiteks ühe klikiga tehtavad mikromaksed.

Klient vajab omnikanalit
Kõige tähtsamaks eeliseks võiks Eesti e-kaupmehele olla aga ehk see, et ta on suuteline pakkuma tarbijale kaupmehega suhtlemiseks võimalikult laia valikut kohaletoimetamiskanaleid. Kui klient soovib, on tal võimalus ise kaubale järele tulla nn füüsilisse poodi. Näiteks Cherry.ee statistika järgi eelistavad isegi 70% inimestest ostu korral ise Cherry müügipunkti järele tulemist. Ostjaga näost-näkku suheldes tekib müüjal võimalus luua käegakatsutav kontakt ja end arvutiekraani suhtlusega võrreldes tarbijaga lähemale tuua. Samamoodi on tähtis võimaldada ligipääs kaupluse „külastust“ noorele, kes arvutist enam ei hooligi, vaid soovib seda teha nutitelefoni või tahvelarvuti abiga.

Mugavust hindavale ostjale saavad kaupmehed täna pakkuda võimalikult laia kauba kohaletoimetamise valikut. Eesti Posti kaudu saab näiteks valida kulleriga koju toomist, pakiautomaati või postkontorisse viimist; ka e-poel on võimalus kuller kauba saatmiseks poodi järele kutsuda ja kaup siis vastavalt kliendi soovile kas automaati, postkontorisse või koju toimetada. Kanalite kombineerimine ehk omnikanalite pakkumine loob suurema mugavuse nii ostjale kui müüjale.