Natuke rohkem kui aasta tagasi alustasid tarbijakaitseamet, maksu- ja tolliamet ning maanteeamet kasutatud autode turu korrastamist. Selle aasta alguses liitus projektiga ka politsei- ja piirivalveamet. Selle aasta jooksul tehti ühine teavituskampaania ja korraldati rohkelt süvendatud kontrolle automüügiplatsidel.

Ametid tegid täna vahekokkuvõtte aasta jooksul saavutatust ja rääkisid täna MTA ruumides toimunud autode müügi teemalisele arutelul nende ühistegevuste mõjudest ja maksulaekumistest.

„Kui me aasta tagasi olime olukorras, kus põhiline probleem seisnes ebaausas konkurentsis ning maksude tasumises ja mittetasumises, siis vaadates nüüd numbreid ja jälgides siin saalis tänast arutelu, räägime juba kvaliteedist tarbija poolt vaadatuna. Ehk siis kasutatud autode sektori suurim paine enam maksuproblemaatika, mis muidugi ei tähenda, et sellega juba kõik korras oleks, aga rõõmusõnum on see, et riik ei maksa enam ebaausate ettevõtete tegevusele peale,“ rääkis MTA juht Marek Helm pärast kohtumise lõppu Ärilehele.

Maksulaekumiste numbrid näitavad, et kontrollide tulemusel on uuemate kasutatud autode müügiga tegelevatelt kontrollitud ettevõtetelt laekunud 3 miljonit eurot rohkem käibemaksu. „Kogu sõidukite sektoris tegutsevate ettevõtete poolt on ajavahemikul detsember 2013 kuni oktoober 2014 laekunud 5,4 miljonit eurot käibemaksu varasemast rohkem,“ märkis Helm.

Maksu- ja tolliamet on alates kontrollide algusest vaadanud registreerimiseelselt üle kokku 7858 uuemat kasutatud sõidukit ning neist 3162 dokumentatsioonis või taustas oli erinevaid probleeme. „Suurem osa olid pisipuudused, mis kõrvaldati kiiresti, ning puudustega autode protsent üha langeb,“ rääkis Helm. Ka probleemsematel müügiplatsidel on olukord mõnevõrra paranenud.
Selle aasta alguses ütles Helm, et kasutatud autode sektor on maksude ja ausa konkurentsi mõttes korda saanud siis, kui sektor ise ametile sellise tagasiside annab. Helmi sõnul on asi praeguseks seal maal, et probleemide raskuskese ei ole enam maksupetturid.

„Täna käib arutelu pigem juba selle üle, millised on müüja kohustused ja tarbija õigused, mitte ei tule signaale, et ausal automüüjal pole võimalik makse makstes konkurentsis püsida, kuna turul on tegelased, kes saavad endale hinnaeelise maksudest mööda hiilimisega. Ja see on meie jaoks juba väga oluline märk,“ rääkis Helm.

Üks oluline küsimus on endiselt see, et automüüjad, kes toovad kasutatud autosid Eestisse teistest riikidest, laseksid teha autole eelkontrolli ja registreeriksid sõiduki ise autoregistris.
Augustikuus kutsus Helm Ärilehe intervjuus kasutatud automüüjad üles selle eest hoolitsema, et müüdava auto paberid oleks korras. „Kui sa tood auto Saksamaalt, siis näita selle müüki oma käibes, võta ise auto arvele, mitte ära anna ostjale suvalise Wolfgangi või Hansu paberid, justkui tema oleks füüsilisest isikust müüja,“ oli Helmi sõnum.

„Ma tahan seda sõnumit täna automüüjatele korrata – üks usaldusväärsuse märk ostja jaoks on see, kui sa lähed kasutatud autot platsilt ostma ja auto müüja annab ise kindluse sellega, et on kõik paberid korda ajanud. Meil on platse, kes müüvad kasutatud autosid „võtmed kätte“ põhimõttel, nagu uue auto müügilgi. Samas on endiselt müügiplatse, kus ostja peab ise minema autoregistrisse asju ajama ja kuuleb alles seal esimest korda, et autoga, mille ta just ostis, on probleeme ja ta ei saa seda registreerida,“ rääkis maksuameti juht.

Helm esitas üleskutse ka tarbijatele ehk auto ostjatele: „Nõudke automüüjalt „võtmed kätte“ teenust! See annab teile endale garantii, et saate probleemivaba auto,“ rõhutas ta.

Tarbijate teadlikkuse kasv tegi ettevõtjate elu keeruliseks

Tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste kinnitas, et aastaga on inimeste teadlikkus tõusnud ja juba teatakse, mida müüjalt nõuda. Suur osa pöördumistest, mis tarbijakaitseamet on aasta jooksul kasutatud autode kohta saanud, on kaebuste kõrval olnud ka nõuküsimised ning eriti positiivne on Sooniste sõnul see, et küsijateks on ka ettevõtjad.

„Tarbijad on ettevõtjate elu keeruliseks teinud, sest on teadlikumaks muutunud ja ettevõtjad ongi sunnitud orienteeruma rohkem kvaliteedile,“ rääkis Sooniste.

Sooniste rõhutas, et tarbijate kaebuste vastu saavad end kindlustada eelkõige ettevõtjad ise. „Automüüja peaks ise uurima auto tausta, et kaebusi vältida. Ja autode ajalugu ning tausta on kõige lihtsam kontrollida automüüjal endal,“ ütles Sooniste, rõhutades et ka tegevusetus on seaduse mõttes eksitav kauplemisvõte ja vaidluse puhul kallutab see kaalukausi tarbija kasuks.

Nii, nagu ka maksuameti juht Marek Helm, märkis Sooniste, et automüüjad on hakanud usaldusväärsuse nimel rohkem pingutama ja möönis, et paljudele ettevõtjatele on see tähendanud mugavusstsoonist väljumist.

Maanteeameti peadirektor Aivo Adamson rõhutas, et vähemalt Eesti registris olevat auto ostmisel on loodud võimalus teha autole põhjalik taustakontroll. „Me oleme panustanud hulgaliselt töötunde nii sõiduki taustakontrolli ja e-teeninduse väljatöötamisse, ühiskontrollides osalemisse ja ma olen veendunud, et iga minut on sellest kasuks tulnud. Järgmise sammuna võtame ette avarii läbinud sõidukite liiklusesse tagasi toomise parema kontrollimise ja suuname oma tähelepanu kui järgmisele olulisele probleemsele valdkonnale,“ rääkis Adamson.

Ausale müüjale kvaliteedimärk külge

AMTELi tegevjuht Arno Sillati sõnul on kasutatud autode sektor ebaausaid võtteid kasutavate müüjate tõttu olnud terve aasta jooksul pigem negatiivse tähelepanu all.

„Aga hakkaks nüüd asja vaata hoopis selle pilguga, kes teevad oma asja hästi ja hakkame neid esile tõstma,“ ütles Sillat.

Nimelt hakkab AMTEL riigiametite toetusel ja heakskiidul väljastama kvaliteedimärki „Tunnustatud automüüja", mille eesmärgiks on abistada tarbijaid auto ostmisel turvaliste valikute tegemisel.
Kvaliteedimärk peaks tulevikus andma autoostjatele märku, et tegemist on ausa ettevõttega, mis ei peta klienti auto andmeid esitades ega riiki maksude tasumisel ning aitab hiljem lahendada ka võimalikke esile kerkivaid probleeme.

„Loomulikult ei esine kasutatud autode müügis 100%-list garantiid. Aga usaldusväärne müüja, kes ise kontrollib põhjalikult pakutavaid tooteid ning abistab klienti autost põhjaliku ja õige ülevaate saamisel, annab kliendile väga kõrge kindluse auto rahulikuks ja muredevabaks kasutamiseks pika aja jooksul,“ lisas Sillat.

Kvaliteedimärki hakkab välja andma AMTELi juhatuse nimetatud hindamiskomisjon ja seda saavad taotleda kõik automüügiga tegelevad ettevõtted.

Tingimusi „Tunnustatud automüüja" märgi saamiseks vaata siit.