15% tollimaks hakkab kehtima tervele reale tarbekaupadele, kirjutab Bloomberg. See puudutab nii jalanõusid, rõivaid, kodutekstiile kui ka teatud tehnoloogiavidinaid nagu näiteks nutikella Apple Watch.

Tollimaks hakkab mõjutama ka mähkmeid, pastakaid ja pliiatseid, bluetooth kõrvaklappe, telereid, golfikeppe ja kalapüügi vahendeid, märgib New York Times. Ametlik nimekiri asjadest, mis kõik nüüd tollimaksu alla lähevad, on pikk, hõlmates 114 lehekülge üherealist teksti.

"See on esimene kord, kus tarbijad näevad tollide otsest mõju, just siis, kui läheneb aasta kõige elavam ostuperiood," ütles Lääne-Washingtoni ülikooli majandusprofessor Edward Alden. USA president on küll tunnistanud, et värsketel tariifidel võib olla mõju ka tarbijatele, kuid reedel süüdistas ta selles ennekõike kaupmehi, kes töötavad tema tollimaksu plaanidele vastu.

Ameerika autod saavad täiendava tollikoorma

Järgmised Hiina tooted, mis detsembrikuust USAs 15% tollimaksu alla lähevad, hõlmavad ka sülearvutid ja nutitelefone. Trump lükkas osade tollide kehtestamise edasi seetõttu, et nõrgendada nende mõju ameeriklaste jõuluostudele. Hiina on muidugi vastanud omapoolsete sammudega.

Hiinlaste vastulöök USA-le tähendab tänasest 10%-lise tollimaksu kehtestamist Ameerika sea-, veise- ja kanalihale ning paljudele teistele põllumajandustoodeele. Sojaubadele pannakse senikehtinud 25%-lisele tollimaksule veel täiendavalt 5% juurde.

Detsembri keskpaigast saavad täiendava 10%-lise tollimaksu ka Ameerika nisu, sorgo ja puuvill. Kuigi Hiina kehtestas septembrist täiendava 5%-lise tollimaksu USA toornaftale, veeldatud maagaas uusi tolle ei saanud.

Samas hakkab 15. detsembrist kehtima seni edasi lükatud 25%-line tollimaks Ameerika autodele. See tähendab, et koos olemasolevate tariifidega võivad USA autode tollimaksu koorem küündida 50%-ni.

Kuigi Trumpi enda administratsioon ei paista tundvat muret pikaleveninud kaubandussõja pärast, kutsuvad äriringkonnad üles tollivaherahule ja läbirääkimiste naasmise juurde kahe maailma suurima majandusjõu vahel.

Trump kinnitas reedel enne Camp Davidisse siirdumist, et näost näkku kohtumised kahe riigi läbirääkijate vahel peaks septembris praeguse seisuga ikkagi aset leidma. „Me võidame selle võitluse,” rõhutas USA president.

Tarbijate kulud vaid kasvavad

Kuigi Trump on korduvalt märkinud, et kaubandussõja kulud maksavad kinni hiinlased, ütlevad paljud ettevõtjad ja majandusanalüütikud, et sellega seonduvaid kulusid peavad kandma ka USA importivad ettevõtted ja osad neist lasevad need kulud tarbijatel kinni maksta.

Kongressi eelarvebüroo ütles augustis, et Trumpi tariifid ja kaubandussõda vähendavad USA SKP-d reaalarvestuses 0,3% ja leibkondade sissetulekuid 580 dollari ehk 525,55 euro võrra. JPMorgan Chase & Co hinnangul võib viimane tolliring tõsta USA majapidamiste kulutusi lausa 1000 dollari ehk 906,13 euroni aastas.

USA tarbijatehnoloogia ühingu juhi Gary Shapiro sõnul on Trumpi plaan survestada Hiinat täiendavate tollidega kaubandussõjas alla andma, tõsise tagasilöögi saanud.

„Ameerika ettevõtted peavad pühendama üha rohkem ressursse pidevalt muutuvate kaubandusreeglitega kaasa käimiseks ja nii jääb neil vähem aega ning raha innovatsioonile, tootearendusele ja meie majanduse tervislikule seisundile üleüldiselt,” põhjendas ta. „See küll ei ole viis mõistlikule kaubandusleppele jõudmiseks,” lisas Shapiro.