E-residendid jälle hädas Eesti pankadega: nüüd sulgeb nende kontosid Nordea panga järeltulija

 (11)
E-residendi ID-kaardi lugeja
E-residendi ID-kaardi lugejaFoto: Tiit Blaat

Kui aasta alguses tekitas korraliku tormi suurpankade otsus e-residentide kontosid sulgema asuda, siis nüüd on ka Eesti üks nooremaid pankasid, Luminor saatnud välja teavitused 1. jaanuarist kontode sulgemise kohta.

Möödunud nädala neljapäeval kurtis üks välismaalasest ettevõtja Facebooki grupis „Estonian e-Residents”, kuidas Luminori pank saatis tema e-residentidest klientidele, kes ei ole Eesti kodanikud, teated, et sulgeb uuest aastast nende pangakontod.

See tõstatas grupis pikk arutelu, miks Eesti e-residentsuse programm ei võta midagi ette, et probleemile, mis sai palju avalikkuse tähelepanu juba selle aasta märtsis, lahendust leida. „Mind huvitab, miks ei ole e-Estonia programmi eestvedajad teinud midagi, et seda jama pankadega ära lahendada,” märkis üks postitusele reageerinu.

Mäletatavasti asusid nii Swedbank kui teised pangad aasta alguses e-residentide pangakontosid siis massiliselt sulgema, põhjendades seda nii karmistunud regulatsioonidega kui ka sellega, et e-residendid peavad näitama, kuidas nad äriliselt Eestiga seotud on. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi IT asekantsler Siim Sikkut märkis toona, et töö lahenduste otsimise nimel käib.

Eelmise nädala Luminori postituse all märkis üks ettevõtja ka, et kuigi tal on Eestis elamisluba olemas, keeldus Luminori pank ikkagi talle kontot avamast. Kurtjate sõnul ei andnud pank neile ka ühtegi põhjendust, miks ta kas keeldus konto avamisest või sulges olemasolevad kontod.

Seotud lood:

Pole kas andmeid uuendanud või piisavalt Eestiga seotud

Luminori rahapesu tõkestamise juht Hannes Oja ütles, et rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seadusest tulenevalt on pankadel kohustus ajakohastada kõikide klientide andmeid. Seetõttu peavad kõik olemasolevad kliendid seda ise regulaarselt tegema. Mitteresidentidest kliendid peavad vastama aga ka täiendavatele küsimustele, mis on seotud nende äritegevuse ja tehingute päritoluga.

„Tuletame andmete uuendamist klientidele alati erinevate kanalite kaudu (e-mail, post, telefon, internetipank) meelde. Kui klient jätab siiski järjepidevalt andmed uuendamata või ei suuda tõendada oma äritegevusega seotud tehingute päritolu ja rahade liikumist, siis oleme kohustatud lõpetama kliendisuhte. See on kooskõlas ka rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seadusega,” rääkis Oja.

Ühtlasi märkis ta, et Luminor on oma teenuste pakkumisel keskendunud ennekõike kohalikule ehk Baltikumi turule, mistõttu eeldatakse, et ka panga klientide tegevus on seotud siinse majandusruumiga. Kuivõrd e-residentsus ei ole samaväärne Eesti kodakondsusega ning kõik e-residendid peavad läbima kontrolli, siis ei ole panga võimalik pakkuda soovitud teenust, kui pank ei saa neilt piisavalt teavet.

E-residentsuse programmi avalike suhete juht Arnaud Castaignet tõdes, et kuna viimasel ajal on pangad läinud järjest karmimaks oma tunne-oma-klienti põhimõtete rakendamises, siis tõepoolest on neil mitteresidentidel, kel pole ette näidata seost Eestiga, olnud juba mõnda aega raskusi Eestis asuvates pankades konto avamisega ja omamisega. Seetõttu kasutavad paljud e-residendid Eestis asuvate pankade asemel välismaiseid makseasutusi nagu Holvi, Transferwise jt.

Otsivad lahendusi pigem välismaiste makseasutuste kaudu

Kuigi e-residentsuse algusaegadel oli nõutav pangakonto mõnes Eesti pangas, siis nüüd on tekkinud terve rida alternatiive. Castaignet’ sõnul kasutavad paljud e-residendid Eestis asuvate pankade asemel välismaiseid makseasutusi, millega on küll tekkinud üks täiendav probleem seoses dividendide maksmisega, kuid seegi teema on peagi lahenemas.

Nimelt oli üle-eelmisel nädalal riigikogu päevakorras valitsuse algatatud äriseadustiku, mittetulundusühingu seaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu. „See lahendab seni e-residentide jaoks olulise välismaiste makseasutustega seotud olukorra, kus sissemaksete kinnitusi välismaa makseasutusest ei aktsepteerita,” lausus e-residentsuse avalike suhete juht.

Castaignet’ sõnul teeb e-residentsuse programm koostööd mitmete välismaiste makseasutustega, et üha enam laiendada teenuste valikut ja pakkuda konkurentsivõimelisi teenustasusid.

Loe veel

„Tulevikuplaanides on mitme uue võimaluse lansseerimine. Lisaks jätkame koostööd Eestis asuvate pankadega, et mõista pankade väljakutseid e-residentide teenindamisel. Koostöö eesmärk on pankade poolt teenindavate e-residentide arvu tõstmine, ilma et see suurendaks pankade riske.” rääkis ta.

EE konverents
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare