Dipperfox võitis eelmisel aastal konkurentsivõimelisima väikeettevõtte tiitli ja seekord kandideerivad nad juba suurte tegijate kõrval aasta eksportööri tiitlile. Dipperfoxi näol on tegemist unikaalset kännupuuri pakkuva ettevõttega, mille tootearendus toimub Eestis.

Ettevõtte müügi- ja turundusjuht Raavo Kullamaa tõdeb esmalt, et käesolev aasta on nende jaoks olnud eelkõige õppimise aasta. Nimelt lisandus nende tootevalikusse aasta alguses uus, valdavalt linnahaljastuses kasutatav mudel ning see pakub turu mahult sootuks teisi väljavaateid kui senised metsa- ja ehitusproffidele mõeldud mudelid.

„Kuna me oleme aktiivselt turul toimetanud vaid kolm aastat, on kõik turud meie jaoks uued. Müüme üle poole oma toodetest ookeani taha, sest Ameerika on konkurentsitihe ühiskond ja jänkid oskavad meie toodetest saadavat konkurentsieelist hinnata ning enda kasuks tööle panna. Euroopa turud on selles mõttes palju konservatiivsemad,“ toob Kullamaa välja.

Dipperfoxi kollektiiv kohtumas peaministriga.

USA turg annab kindluse

Millisena näeb Dipperfox aga hetkel majanduses toimuvat? Kullamaa sõnul väga palju rõõmustamiseks põhjust ei ole, eelkõige Eesti lähiturge vaadates, aga ka tervikuna Euroopat. Ameerika vaates on aga olukord palju parem ning seal hinnatakse n-ö pehme maandumise tõenäosust suuremaks kui meie külje all Euroopas.

„Uue tulijana on meil teiste ettevõtete ees eelis, et meie jaoks on muutuv keskkond kasulik, sest see sunnib ka meie kliente mugavustsoonist välja tulema ja uusi lahendusi proovima. Meie ülesanne on oma tootega õigel ajal kohal olla ja proovime selle neile võimalikult mugavaks teha,“ räägib Kullamaa.

Dipperfox müüb võimsaid kännupuure.

Ta nendib, et kuna ettevõte üritab tuua uut tehnoloogiat ajalooliselt konservatiivsetesse valdkondadesse, nagu ehitus ja metsandus, on kogu protsess üks pidev Ameerika mäed.

„Rõõmsaks teevad sellised töövõidud, kui õnnestub skeptilist ja kõiketeadvat klienti suunata meie toodet testima, ning siis vaadata seda metamorfoosi, mis teda pärast proovimist tabab.“ Kullamaa usub, et žüriile jäid nad sel aastal tõenäoliselt silma enda USA- ja Kanada-suunalise tegevusega – Eesti masinaehituses on need turud pigem eksootilised.

Loe Dipperfoxi sünniloo ja huvitava turundusnõksu kohta lähemalt siit.

Valikus on nii suuremaid kui väiksemaid puure.

Vaikuse müümise edulugu

Kui eelmine nominent tegutseb masinaehituse valdkonnas, kus mootorid põrisevad, siis Silen OÜ soovib pakkuda vaikust. Nende vaikuseruumid on jõudnud omas valdkonnas maailma esiviie sekka ning seda vaid viie aastaga.

Tegevjuht Endrus Arge sõnul iseloomustab nende viimast aastat kiire kasv ja murdmine valdkonna absoluutsesse tippu. Büroomööbli segmendis on nad suurima müügi- ja ekspordimahuga ettevõte Eestis.

„Oleme üks vähestest tootjaettevõtetest, kes suudab jätkuvalt kiiret kasvu genereerida. Seni on kasv olnud igal aastal rohkem kui kahekordne. Selline paistab tulevat ka 2023. aasta.“

Kusjuures nende ekspordi osakaal oli kolmanda kvartali lõpus 94 protsenti ja see jätkuvalt kasvab. Suurim sündmus viimastel kuudel oli Arge sõnul see, et Silen võitis kevadel oma valdkonna läbi aegade suurima projekti – 1326 vaikusekabiini.

„Tellijaks oli USA tehnoloogiagigant ja selle lepingu täitmiseks oli meil aega vaid 2,5 kuud. See oli isegi Sileni mõistes väga järsk hüpe, kuid tänu skaleeritavale ärimudelile tulime sellega päevagi hilinemata toime. Augusti alguses väljusid viimased konteinerid USA poole,“ ütleb Arge uhkusega.

Sileni vaikuseruumid on saamas aina populaarsemaks.

Kiirelt turule ja üle maailma

Tegevjuht rõhutab veel kord, et nende turule tulek ja kiire kulgemine on väldanud vaid viis aastat. Seega on kõik 60 riiki, kus nende kasv praegu toimub, uued. Nii nagu Dipperfox, on nemadki tõotatud maa leidnud Põhja-Ameerikast – USA ja Kanada. See kant moodustab üle poole Sileni müügist. Samas näitavad selget kasvu ka Euroopa, Aasia, Lähis-Ida ning Aafrika riigid.

„Oktoobris avame müügiesinduse ka Lõuna-Ameerikas Tšiilis, kus kohaliku edasimüüja ootused on üsna kõrged. Tšiili ja Singapuri distribuutorid avasid äsja regionaalsed laod Sileni toodetega, et klientidele kiiremaid lahendusi pakkuda. Sedasorti laod on meil veel sellistes riikides nagu USA, Suurbritannia, Iisrael, Austraalia ja Dubai,“ räägib Arge.

Kasv jätkub, sest vaikus on nõutud

Silen näeb enda jaoks kasvu jätkumist, sest inimesed naasevad kontoritesse, kuid suurel osal büroodest ei ole vaikuseruume. Videokõnede ja meeskondade välkkoosolekute ajastul on nende pakutavad vaikuseruumid üks vajalik lahendus, milleta tänapäeva bürood enam ette ei kujuta.

„Tihti valivad inimesed lausa töökohti selle järgi, kas sellised tooted firmas on või mitte. Vaikust ehk privaatset „oma ruumi“ vajab iga inimene ja seda kahjuks paljud avakontoritega tööalad ei võimalda,“ toob Endrus Arge välja.

USAs avaldatud uuringute kohaselt on Sileni tüüpi vaikuseruumid üks vähestest bürootoodete segmendis, mis jätkab kiiret kasvu vähemalt aastani 2030. Samal ajal suudab Silen pakkuda kiiremaid tarneid ja laiemat valikut, edestades nii konkurente. Silen liigub järjest enam ka mudeli „toode kui teenus“ poole, mis võimaldab klientidele veel enam paindlikkust.

Endrus Arge.

„Näiteks tulime kevadel välja vaikusekabiinide renditeenusega Silen Rent ning Silenbookingu platvorm avab jätkuvalt uusi vaikusekabiine avalikus ruumis, sh mitte ainult ärihoonete lobby'des ja kaubanduskeskustes, vaid ka tänavatel. Vajadus nende paindlike teenuste järele on selge ja plaanime neid ärimudeleid skaleerida kõikidel suurematel turgudel, kus tegutseme,“ avaldab tegevjuht lähiaja plaane.

Silen kasvatas 2022. aastal käivet 2,5 korda ja sarnasel kasvukursil jätkatakse ka sel aastal.

„Meil on aktiivne müügivõrgustik pea 60 riigis kuuel kontinendil ja igal pool tegutseme oma brändi ning nime all, allhanget me ei tee. Ilmselt liiga palju selliseid tootmisettevõtteid Eestis pole.“

Suur tegija näeb majanduse taastumist

Kolmas nominent on aga juba tuttav tegija Eesti ettevõtlusmaastikul – Horizon Tselluloosi ja Paberi AS. Nende aasta ei ole olnud lihtne, kuid tegevjuht Bashyam Krishnan näeb olukorra paranemise märke.

Krishnan ütleb, et Euroopas ja maailmas laiemalt on olukord majanduses habras ning nõudlus nende toodangu vastu on samuti olnud tagasihoidlikum. „Inflatsiooni taandumine ja sisendhindade mõningane korrektuur näitavad, et turud on järk-järgult taastuma hakanud,“ räägib ta.

Nende jaoks on põhiline küsimus energia hind. Võrreldes eelmise aasta tipuhindadega on toimunud küll märkimisväärne langus, kuid kaugeltki ei ole hinnad jõudnud normaalsele pandeemiaeelsele tasemele. Paberi- ja pakenditootjat ei jäta puudutamata ka Ukrainas toimuv sõda ning nende üheks peamiseks märksõnaks ja mõjutajaks on praegu kliimamuutustega võitlemine.

Aeg hakkab otsa saama

Krishnan ütleb, et ettevõttel on välisturgudel tunnustatud kaubamärk, mis pakub oma jätkusuutlikke lahendusi üle maailma. Nende enda arendatud tooted liiguvad enam kui 50 välisriiki.

Tegevjuht saab olla rahul, et nad edestavad tugevalt Euroopa Liidu 2030. aasta kliima- ja energeetikaeesmärke kasvuhoonegaaside heitkoguste osakaalu vähendamisel ning taastuvenergia kasutusele võtmisel. „Kõik meie tooted on taastuvast materjalist, korduvkasutatavad ja kompostitavad,“ toob Krishnan välja. „Lisaks teeme sihipäraseid investeeringuid teadus- ja arendustegevusse ning mõtleme kastist välja. Oleme loomingulised,“ toob mees välja nende plussid.

Krishnan näeb, et vaatamata kobarkriisile on nende põhinäitajad Euroopas endiselt tugevad. Ta on optimistlik ja näeb positiivset majanduse taastumist 2024. aastal.

„Ma näen Horizonile tugevat tulevikku. Meie ärimudel, mis keskendub jätkusuutlikkusele ja jätkusuutlikele äritavadele, on siiani hästi püsinud ja on ka tulevikus ajakohane.“

Krishnanil on hea meel, et noorem põlvkond tunneb muret kliimamuutuste ja jätkusuutlikkuse pärast, ning ta näeb, et noored teevad ostes valikuid, mis peegeldavad nende muret. Samal ajal näeb ta, et kliimameetmete edenemine pole olnud piisavalt kiire.

„Olen mures, et meil hakkab aeg otsa saama. Kui kurssi korrigeeritakse ja tulemustele suunatud kliimameetmed kiiresti ellu viiakse, on meil hea võimalus kliimamuutusi siiski leevendada,“ tõdeb Horizon Tselluloosi ja Paberi ASi juht.

Millega tegu?

Konkurss „Ettevõtluse auhind“ on kõrgeim riigipoolne tunnustus ettevõtjatele ja ettevõtlikkusele. Konkurssi korraldavad EASi KredEx ühendasutus ja Eesti Tööandjate Keskliit ning eesmärk on edendada ettevõtlikkust ja tõsta esile ambitsioonikamaid Eesti ettevõtteid.

Aasta ettevõte selgub 4. novembri õhtul toimuval auhindamisüritusel „Eesti parimad ettevõtted 2023“, mida saab samal õhtul vaadata ETVst. Samuti tunnustatakse ettevõtluse edendajaid ja antakse üle noore ettevõtja preemia.

„Ettevõtluse auhinna“ konkursi korraldamist ja artiklite ilmumist kaasrahastatakse Euroopa Liidu Regionaalarengu Fondi vahenditest.