Boltil seisab septembris Ühendkuningriigis ees tähtis kohtulahing. Suurbritannia üks suuremaid ametiühinguid GMB on andnud Eesti tehnoloogiafirma kohtusse hagiga, mis nõuab, et Bolti platvormil tegutsevad autojuhid liigituksid ettevõtte palgalisteks töötajateks.

Seejuures pole tegu sugugi esimese analoogse kohtuvaidlusega Ühendkuningriigis. 2021. aastal leidis Briti ülemkohus, et maailma suurima sõidujagamisplatvormi Uber autojuhid tuleb arvata töötajate sekka, mitte iseenda tööandjateks. Kohtuotsuse järel nõustus Uber tunnustama Briti autojuhte töövõtjatena, mis tagab neile lisahüved, sealhulgas puhkusetasu ning mõnel juhul ka pensioni.

Bolt, kellel on Suurbritannias üle 100 000 juhi, pole aga soovinud platvormil tegutsevaid autojuhte endiselt oma töötajatena registreerida. Küll aga tegi Bolt kuu enne kohtulahingu algust otsuse, et hakkab oma Briti juhtidele maksma miinimumpalka ja puhkusetasusid. Mais käivitas Bolt Suurbritannias ka vabatahtliku pensioniskeemiga liitumise võimaluse.

Financial Timesi (FT) küsimusele, et miks pakutakse juhtidele samu tingimusi nagu töötajatele, nimetades neid samal ajal füüsilisest isikust ettevõtjateks, vastas Bolt, et uued lisatasud suurendavad juhtide sissetulekut ja pakuvad neile täiendavat rahalist kindlust.

Ametiühing ei lepi pooliku lahendusega

GMB sekretär Andy Prendergast nimetas FT-le antud kommentaaris Bolti sammu küüniliseks viimase hetke katseks oma kohustustest kõrvale hiilida. Ta ütles, et GMB jätkab Bolti vastu kohtuteed, püüdes juhtidele tagada õiguse tunnipõhisele miinimumpalgale ja puhkusetasule. Oluline on ka tähele panna, et kui kohus otsustab klassifitseerida Bolti juhid ettevõtte töötajateks, võivad nad saada õiguse puhkusetasudele ka tagasiulatuvalt.

Financial Timesi hinnangul rõhuvad GMB ja kaasusega seotud advokaadibüroo Leigh Day suuresti just 2021. aasta Briti ülemkohtu otsusele, väites, et Bolti suhe juhtidega on põhimõtteliselt sama nagu Uberil.

Bolt ise püüab aga Uberist eristuda. Näiteks on Eesti ettevõte rõhutanud, et nad pakuvad juhtidele võimalust registreerida sama konto alla mitu inimest, mis annab ettevõtlikumatele taksojuhtidele võimaluse värvata enda alla teisi kolleege ja tegutseda ettevõttena. „Bolt loodi eesmärgiga võimestada ettevõtjaid. Meie fookus on endiselt juhtide toetamisel iseseisvalt tegutsemisel,“ kommenteeris Eesti ettevõte mainekale majandusväljaandele.

GMB sõnul kasutab seda võimalust praktikas siiski väga vähe juhte.

Prendergast lisas, et vaatamata ootustele, et Uberi osas langetatud Ülemkohtu otsus toob kaasa muutused kogu sektoris, ei ole see pannud teisi platvormidel põhinevaid ettevõtteid loodetud kujul käituma. „Õigusemõistmisele kuluv aeg on tõsine probleem,“ rääkis GMB esindaja.

Samas on maailmas hiljuti tulnud ka hoopis teistsuguseid kohtulahendeid. Näiteks California viimase astme kohus otsustas üle-eelmisel nädalal, et rakenduspõhised sõidujagamis- ja kullerteenused nagu Uber ja Lyft võivad osariigis jätkata juhtide kohtlemist füüsilisest isikust ettevõtjatena.

Hiljuti oli teema aktuaalne ka Eestis, kui Bolt tegi valitsuse suunal aktiivset lobitööd seoses Eesti seisukohaga Euroopa Liidu platvormidirektiivi osas.