Kas sinu peres on varateismeline või noor täiskasvanu, kes soovib oma esimest autot?

Ostab ta selle siis sinu abiga, oma kogutud rahast või autolaenuga - täitsa oma sõiduki omamine on tema silmis midagi imelist. Kahtlemata valdavad teda ülevad tunded, kui äge see sõiduk olema saab, millistesse vahvatesse kohtadesse ta sellega sõidab, milline vabadus oma autoga kaasneb.

See kõik on väga tore, kuid sinu kui lapsevanema kohustus on vajutada korraks pidurit ning tuua ta sellest romantilisest ulmast välja. Nimelt pole auto omamine ainult üks lust ja lillepidu. Sellega kaasnevad ka erinevad kohustused ja kulud, millele noor ei pruugi kohe mõelda.

Aitamaks tal teha plaane, kuidas vältida ebamugavaid olukordi ja suuri kulusid, käige koos alljärgnevad teemad läbi.

Autot omades kulub raha ka muule kui kütusele

Suure tõenäosusega saab noore esimeseks autoks kasutatud sõiduk. Autot valides saab ta ilmselt juba aimu esimestest kuludest, mis kaasnevad auto kütusetarbimise ja remondiga (kui sõiduk peaks seda vajama).

Isegi, kui tema esimeseks autoks saab uus sõiduk, lisandub iga masina ostusummale igakuised ülalpidamis- ja hooajalised kulud. Kindlustus, rehvid ja nende vahetamine, klaasipuhastus-, jahutus- ja muud vedelikud, korralised hooldused, aegajalt tuleb mõni jupp välja vahetada - need ja veel nii mõnigi kulu on autoomanikule vältimatud väljaminekud.

Seega peaks noorele toonitamata, et kui ta ostab auto, siis võimalikult ökonoomse variandi. Auto ostule tuleks läheneda võimalikult kalkuleerivalt ning vältida erinevaid õhkamisi nagu „Aga see näeb nii lahe välja!" või „Ma olen alati tahtnud seda marki!" või „Küll ma ta korda teen!".

Esimese auto ostu näol on tegemist ühe suurema elulise õppetunniga. Ei tasu seda kogemust väga kalliks ajada ja kõik numbrid enne ostu tabelis üles vaadata.

Kindlustusel ja kindlustusel on vahe

Eelmises punktis juba mainisime kindlustust, miks siis see veel eraldi välja tuua? Nimelt sõltub kindlustuse kuumakse suurus auto margist ja vanusest. Näiteks on BMW-l pahatihti kõrgem kindlustusmakse kui Škodal.

Nii või teisiti tasub enne autoostu vormistamist võtta erinevatest firmadest pakkumised hindamaks, milline on igakuine väljaminek ja võrrelda seda teiste markidega. Kui rahuldav pakkumine käes, lisa see oma auto ülalpidamise eelarvesse. Kui see aga tuleb liiga kõrge, kaaluge mõne muu sõiduki ostmist.

Iga õnnetus ja viga on kaugemale ulatuvate tagajärgedega

Oletame, et nooruk põhjustab oma sõidukiga õnnetuse. Lisaks auto korda tegemisele kuluva rahasummaga peab ta arvestama ka kallinevate kindlustustingimustega. Isegi, kui ta ise pole liiklusõnnetuses süüdi, on auto parandamine ikkagi teatav väljaminek.

Arvesse tuleks võtta ka ajaperioodiga, mil tal pole õnnetuse tõttu liikumisvahendit. Kas see mõjutab oluliselt tema koolis või tööl käimist või mingit muud olulist tegevust? Seega peaks tal alati olema mingi varu sellisteks hädaolukordadeks.

Kui aga peaks juhtuma, et noor saab trahvi kiiruse ületamise või muu liiklusreegli rikkumise eest, siis see ei jäta märki mitte ainult tema pangakontole vaid ka isiklikku registrisse. See tähendab, et kui tulevikus peaks tekkima olukord, kus otsustatakse tema lubade saatuse üle, vaadatakse tema senist ajalugu ning see mõjutab oluliselt otsust ja trahvi suurust.

Autot müüa pole nii lihtne

Kui noor soovib sõidukit vahetada, vajab suuremat summat raha millegi muu jaoks või lihtsalt ei soovi enam autot omada, ei käi selle müümine nii lihtsalt. See on ajakulukas ja tüütu protsess. Eks ikka võib vedada ja auto võib saada uue omaniku päevadega.

Üldiselt aga tuleks arvestada kuni poole, kui mitte terve aasta pikkuse müügiperioodiga. Selle jooksul peab tegelema auto tutvustamise ja proovisõitudega. Seetõttu on mõttekas osta auto, mille väärtus ajas ei kahane kiiresti ning seda kasutamise ajal korras hoida nii, et kunagine edasimüümine võimalikult valutult läheks.