Automüüjad: automaks võetakse kasutusele vaid riigieelarve täitmiseks. See on silmakirjalik käitumine
(59)Automüüjate sõnul ei täida praegune automaks vajalikku eesmärki. Puudujääke on mitmeid.
AS Mariine Auto juhataja Toomas Saarelaiu sõnul on automaks keskkonna hoidmise seisukohast kindlasti vajalik, kuid kahjuks on Eesti autoomanikud rakendatud eelarve täitmise vankri ette. „Automaksu eesmärk peab olema liiklusohutuse, teede infrastruktuuri ja korrashoiu parandamine. Kahjuks antud maks seda ei toeta,“ ütles Saarelaid.
Ta lisas, et kavandatav automaks soosib tugevalt neid, kes omavad kasutatud või vanemat autot. „See ei suurenda kindlasti inimeste keskkonnasäästlikku suhtumist. Uuemad autod on võrreldes vanade autodega maksustatud ebaproportsionaalselt kõrgelt ja ei soosi kuidagi kogu Eesti autopargi uuenemist,“ nentis Saarelaid. Uute autode maksustamine on kummaline ka seetõttu, et need võtavad vähem kütust ja saastavad seega keskkonda vähem kui vanad ja kasutatud autod.
Automaksu mudel on klientide suhtes vaenulik
Seega ei soosi Saarelaiu sõnul uus maks Mariine Auto ega ka teiste automüüjate kliente. „Eestlased soovivad osta autot ikka eelkõige oma vajadustest lähtuvalt. Kui riigi maksupoliitika sunnib inimest ostma autot, mis ei vasta tema vajadustele, siis see koormab tulevikus rahaliselt teisi riigistruktuure, nagu näiteks päästeamet, politsei, kiirabi jt,“ sõnas ta.
Ta lisas, et Eestis on neli aastaaega ja seetõttu on paljude eestimaalaste elu lahutamatu osa suur nelikveoline auto. „Tugevate talvetormide ajal tulid riigile appi lisaks päästeameti eritehnikaga varustatud meeskondadele ka vabatahtlikud oma võimasate maasturitega ja aitasid hättasattunud inimesi,“ ütles Saarelaid.
„Kahjuks riigil see täiendav võimekus puudus. Miks me peaksime siis meie kodanike initsiatiivi ja võimekust uute maksude näol vähendama? Tundub, et eestlaslik talupojatarkus ja perspektiivitunnetus on kadumas ning see on asendumas hetkevajadusest tingitud olukorra kiirele ja põhjalikult lahenduste otsimisele,“ hindas ta.