Mõnikord tundub reklaam liiga hea, et olla tõsi. Teine kord aga nii absurdne, et tekib küsimus, kuidas selle õnge saab üldse keegi minna.

Tõde on aga see, et ka kõige ilmselgemate pettuse ohvriks langetakse ja nagu Heli (nimi muudetud ja toimetusele teada) räägib, siis mitte vähe.

Heli töötab nimelt kõnekeskuses 404Group, kus vahendatakse klientidele teiste ettevõtete tooteid. Kõnekeskus asub Lätis, peakontor Ukrainas. Kliendid, nagu Heli räägib, on üldse eestlased. Naine soovib anonüümsust, kuid lisab, et kauaks ta firmasse tööle jääda ei plaani.

Heli räägib, kuidas hetkel on firmal uus hitt nimega Money Amulet (rahaamulett - toim). "See toode on täielik vale ning oleme ka kõik ise siin sellest teadlikud," tunnistab naine. Naine ei oska öelda, kes on Money Amuleti taga, kuid 404Group peab seda turustama.

Rahaamulett lubab, et toob sisse hordides raha ning lubab armastust ja tervist. Justkui tellituna potsatas toimetuse postkasti Heliga suhtlemise ajal just selle sama amuleti reklaam. "Raha tuleb... Sinu isiklik Money Amulet rikkuseks," lubab spämm-kiri.

"Money Amulet valmistatakse rangelt individuaalselt konkreetse inimese jaoks, iga amuletiga tehakse ainuisikuline iidne rituaal - alates sellest hetkest on seeainult ainult teie ese, mis hakkab teie energiaga liituma. Money Amulet toob tema omaniku eluteele raha," jätkab reklaam.

Heli sõnul on eelnimetatud lubadused täpselt samad, mida nemad peavad telefoni teel reklaamima. "Kirjutatakse, et igale tellijale tehakse amuletile isiklik rituaal ning tellimuse saades võtame ühendust kliendiga ning peame valetama, et see on tõesti ime-amulett," tõdeb ta.

Kõik see võib tunduda hirmnaljakas, kuid Heli väidab, kuidas päevas läheb kaubaks üle 200 tellimuse. "Et firma saaks rohkem kasu, peame rääkima, et ühest amuletist ei piisa ning kolm oleks just teie õnnenumber ning kolm peabki inimene võtma."

"Ausalt öeldes ma ei taha enam valetada, sest esiteks on see täielik vale, 60% klientidest on vanainimesed, neil on viimased rahad, nad on haiged," tunnistab Heli.

"Hoiatame inimesi, sest see ei ole lihtsalt normaalne!" jätkab naine. "Kuidas inimesed on nii naiivsed, see ei ole spetsiaalselt neile tehtud amulett isikliku rituaaliga, see on masstoodang ja meil seisavad need laos tuhandeid!"

Heli lisab, et kogu kirjavahetuse käigus, mis on kestnud kuskil päev, on tulnud juba 167 uut tellimust.

Tarbijakaitseameti kommunikatsioonispetsialist Pille Kalda: raha tagasi saamine on väga raske

Tarbijakaitseametisse on viimastel aastatel pöördutud erinevate toodete osas. Nende ampluaa on väga lai alates kaalu alandavatest plaastritest lõpetades elektromagnetvälja vähendavate toodetega. Mõned näited varasemast. Näiteks on reklaamitud ka seespidiseks kasutamiseks mõeldud ainet, mis kasvatab närvirakke ning toodet, mis lubab kasutajal saleneda ülikiirelt, sealjuures toitumist korrigeerimata. Müüakse ka väidetavalt imeliselt ravivad plaastrid meestehaiguste korral ning naistehaiguste puhul on ka olemas ravitooteid. Plaastreid lubatakse kasutada nii suhkruhaiguse korral kui ka hemorroidide leevendamiseks.

Imeliste ninakorrigeerijate abil lubatakse, et nina saab sirgeks ilma iluoperatsioonita. Kevade saabudes ja rannahooaja lähenedes koguvad populaarsust ka muud reklaamitavad tooted, mis näiteks lubavad treenitud keha ise midagi tegemata, näonaha noorendust ja muud taolist.

Näiteks oli mõni aeg tagasi levinud küsimusi Hallu Forte nimelise korrigeeriva seadme kohta, mis väidetavalt on loodud parimate ortopeedide poolt ning parandab jala deformeerumise (Halluxi) ilma igasuguste valulike operatsioonideta. Esimesi paranemismärke lubatakse juba pärast 30 päeva möödumist. Seda rida võiks jätkata veel pikalt.

Tarbijate pöördumiste peamiseks sisuks on, et lubatud efekt puudub ja toote tagastamine ning raha tagasisaamine on raskendatud.

Reeglina taoliste toodete müüki iseloomustab see, et pakkumiste taga olevat ettevõtet (kui seal üldse on ametlik ettevõte) on raske tuvastada ja nendega ühendust saada, kuigi samasisulisi Eesti turule suunatud veebileht on mitmeid, mis on registreeritud tegelikult kusagile kolmandasse riiki, väljapoole Euroopa Liitu. Ei tasuks end lasta eksitada ka sellest, kui veebileht on eesti keelne. Tarbijal abi sellises olukorras on väga raske saada. Pöörduda võib politsei poole, kui tegemist on petuskeemi kahtlusega, aga ka see ei garanteeri loodetud tulemust. Parim kaitse on mitte langeda lõksu.

Tarbijatele saab soovitada seda, et nad suhtuksid kõikidesse nn imet tegevatesse toodetesse/teenustesse reservatsiooniga, olema pigem skeptilised ning peaksid meeles seda, et kõik, mis tundub uskumatu, sageli seda ka on. Enne vabatahtlikult oma raha loovutamist tasuks läbi mõelda, kas lubadused on realistlikud ning kas kaupleja tundub usaldusväärne ja aus, kes oleks hiljem valmis võtma ka vastutuse. Kui on kahtlusi, siis pigem tehingust loobuda.

Mida enam tarbijad suudavad eristada reaalseid pakkumisi nii öelda uskumatult headest pakkumistest või lausa imelisi lubadusi andvatest pakkumistest, seda väiksem on võimalus sattuda olukorda, kus pole ei raha ega teenust või kaupa.

Soovitame tarbijatel alati võtta kauba või teenuse tellimiseks piisavalt aega, et uurida kaupleja tausta ja tutvuda tingimustega ning kahelda ka näiteks hinnas ning pakkumise sisus– kui tegemist on turu keskmisest oluliselt soodsama hinnaga, siis peaks tekkima küsimus, kuidas see võimalik on ning kas see on tõsijutt. Rohkem soovitusi leiab meie veebilehtedelt SIIT ja SIIT.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena
Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid