„Ettevõtjaks olemine nõuab julgust, aktiivset meelt ja valmidust kiirelt reageerida – seda on eriti näidanud viimased aastad, mis on ettevõtjaid heidutanud erinevate raskustega. Muutlikus keskkonnas püsima jääda, tööd pakkuda ja majandust elavdada on iseenesest juba suur saavutus. Kiitust väärivad kõik ettevõtlikud inimesed,“ ütles kaubandus-tööstuskoja juhatuse esimees Toomas Luman.

„Täna, kus kriisid ikka veel kestavad, on hea võtta hetk ja tõsta esile neid ettevõtteid, kelle tegevus, saavutused ning ettevõtlikkus väärivad nendes oludes tähelepanu ja tunnustust. Need on ettevõtlusmaastiku tähed, kelle lugu tuleb jagada ning kellelt on, mida õppida,“ kinnitas Luman.

Tööandjate Keskliidu tegevjuhi Arto Aasa sõnul ühendab selle aasta silmapaistvaid ettevõtteid panustamine innovatsiooni ja koostöö teadusasutustega. „Võitja Baltic Workboatsi näitel on nii võimalik ka Eesti kapitalil tegutsedes ja maailma mastaabis väikeses kohas ehk Saaremaal luua keeruline ja suure lisandväärtusega toode ning sellega peaaegu 30 eksporditurul edukalt läbi lüüa,“ selgitas Aas. „Sellised edulood näitavad, kuidas innovatsiooni panustamine tasub ära. Uuenduslikel ettevõtetel püsib nii siinsete ettevõtete kui ka inimeste heaolu jätkuv kasv.“

Ettevõtete tunnustamist korraldasid EASi ja KredExi ühendasutus, Eesti Kaubandus-Tööstuskoda ning Eesti Tööandjate Keskliit.

Siin on kokkuvõte selle aasta võitjatest.

Ettevõtluse auhind

Aasta innovaator – Solis Biodyne

Solis Biodyne tegutseb biotehnoloogia vallas, kus tuleb tipus püsimiseks pidevalt uueneda ja uuendada. Viiruseid ja haiguseid uuriv ettevõte panustab järjest enam ka heaolu-diagnostikasse.

„Innovatsioon ei ole ainult tootmises, vaid ka igas protsessis ja osakonnas, et meie töö tulemusena oleks lihtsam ühiskonnal ja kergem loodusel,“ selgitab ettevõtte tootmis- ja tarneahela operatsioonide juht Angela Vaasa. „Kiire kohanemine ja tootmine on olnud võimalikud tänu sellele, et oma arendusprotsessides vaatame kümme aastat ette. Eesmärgiks on jälgida ja märgata trende ning vajadusi, mis on alles aktuaalseks muutumas.“

Eelmisel aastal kasvasid ettevõtte investeeringud arendusosakonda ligi poole võrra ja firmal on üle 100 spetsiaalselt kliendi soovile loodud lahenduse, mis on arendatud kliendi vajadusest lähtuvalt.

„Selliste arenduste eelduseks on tihe koostöö kliendiga, nende soovide mõistmine ning arusaamine probleemist ja vajadustest,“ räägib Vaasa. „Teeme igapäevaselt koostööd teadus- ja arendusasutustega üle terve maailma, et olla kursis viimaste lahendustega biotehnoloogia vallas ning tagada oma klientidele just neile sobivad parimad lahendused.“

Loe neist ja teistest aasta innovaatori nominentidest siit.

Ettevõtluse auhind

Aasta kestlik ettevõte – Timbeco Woodhouse

Timbeco on kodumaine puidust majade projekteerija, tootja ja ehitaja ning tegutseb juba 29 aastat. Turundusjuht Erki Muhu sõnul baseeruvad ettevõtte strateegia põhialused jätkusuutlikul tegutsemisel ja eesmärk on muuta ettevõtte tegevus viie aasta pärast süsinikuneutraalseks.

„See võtab arvesse nii süsiniku sidumist meie valmistatud ja püstitatud hoonetesse, tootmisjääkide taaskasutamist, kestliku mõtteviisiga tarnijate valimist kui ka lähiaastatel tootmishoonete katusele paigaldatud päikesepaneelidest toodetud energiat jms,“ kirjeldab Muhu. Valitud teel aitab püsida ja eesmärke täita teekaart Timbeco 2.0.

Oma senisel teekonnal on tööstus läbinud põhjaliku õppeprotsessi, sest järjest olulisem on suunata ehitustegevust taastuvate ressursside suunas ja teha seda sellisel moel, et selle protsessi negatiivne keskkonnamõju oleks võimalikult väike. Selle eesmärk on vähendada nii transpordist tekkinud kui ka keskkonnale ja kogukondadele põhjustatud kahjusid, samuti luua võimalusi hooneid või nende komponente taaskasutada.

Samuti testib ettevõte tarkvara, mis aitab projekteerimisfaasis hoonete süsinikujalajälge arvutada, et seeläbi suunata kliente tegema teadlikult häid valikuid nii materjalide, ehitusmetoodika kui ka kütte- ja ventilatsiooniseadmete valikul. Siin on oluline roll nii nende eksportturgudel tegutsevatel kinnisvaralaenude väljastajatel kui ka lõppklientidel, kes annavad tagasisidet ja innustavad valitud teed jätkama.

„Juba praegu on Skandinaavias uue kodu soetamiseks mõeldud laenutooted soodsamad neile, kes teevad oma valiku väiksema süsinikujalajäljega hoonete soetamiseks,“ toob turundusjuht välja.

Loe pikemalt neist ja teistest kategooria nominentidest siit.

Ettevõtluse auhind

Aasta välisinvestor – Incap Electronics Estonia OÜ

Incap Estonia meeskond kasvab. Eelmisel aastal loodi kuus uut ja kõrgelt kvalifitseeritud töökohta tootmises, aasta varem tehnoloogiajuhi positsioon. Töötajate koolitamisse investeeriti enam kui 70 000 eurot.

„Investeerime oma Eesti tehasesse, et vastata klientide kasvavatele vajadustele ja kasvatada oma konkurentsieeliseid tehase tipptasemel sisseseadega. Meil on järgmiseks viieks aastaks selge plaan, mis sisaldab investeeringuid oma eesmärkide täitmiseks ning pidevat kontakti klientidega, et olla kursis nende vajadustega. See omakorda määrab meie investeeringute fookuse, et toetada kasvu,“ avaldab Incap Estonia juht Greg Grace.

Viimase kolme aastaga investeeris ettevõte Eestisse kolm miljonit eurot, millest lõviosa läks tööstuse arendamiseks. Tehnoloogilisi uuendusi tehti nii koostöös klientide kui ka arenduspartneritega, samuti tehti ettevõttesiseseid ümberkorraldusi kriisis kasvamiseks.

Loe neist ja teistest kategooria nominentidest pikemalt siit.

Ettevõtluse auhind 2022

Aasta turismiedendaja – Fotografiska Tallinn OÜ

Tallinnas Telliskivi linnakus asuval erakapitalil tegutseval kunstimuuseumil Fotografiska möödub 2022. aastal esimene terviklik aasta. Ehkki uksed avati küll 2019. aastal, tuli juba järgmisel kevadel maja pandeemia tõttu sulgeda. Esimese kolme tegutsemisaasta sisse jäi pea pool aastat täielikku kinni olemist ja kuude kaupa oluliste piirangutega tegutsemist.

„Oleme ettevõttena teistsugused kui tavapärased muuseumid. Kuna tegutseme täielikult erakapitalil, siis peame oma tegevusi ja teenuseid väga täpselt sihtima vastavalt külastajate käitumisele,“ ütleb Fotografiska asutaja ja juht Margit Aasmäe. Kuigi suvi täitis ootused külastajate osas, koroonaeelse tasemeni veel jõutud pole. Külastajatest moodustavad turistid poole, suvekuudel rohkemgi.

Loe neist ja ka teistest nominentidest pikemalt siit.

Ettevõtluse auhind

Aasta pereettevõte – Arcwood by Peetri Puit OÜ

Puidutööstus Arcwood by Peetri Puit on Põlvamaa üks suuremaid ettevõtteid ja juhuse tahtel on sellest saanud Eestis üks pereettevõtte hea eeskuju ning suunanäitaja. Ettevõtte looja Peeter Peedomaa ja abikaasa Aime ei ole oma lapsi jõuga firma tegemistesse toonud, kuid loomulikku teed pidi on see ikkagi juhtunud.

„Kõik on tänaseks kaasatud ja annavad oma panuse ettevõtte igapäevasesse arengusse,“ ütleb Peedomaa, kes firma algusaegadel tegeles kõigega alates esimeste seadmete hankimisest ja paigaldamisest kuni toorme ostmise ja lõpptoodete müümise ning raamatupidamiseni. Abikaasa Aime, Peetri sõnul Arcwoodi süda, oli samuti algusest peale toeks ja tegevustega seotud ning praegu tegeleb ta logistika ja personaliga, kõiksugu haldamisega.

2011. aastal liitus isa loodud firmaga poeg Raido, kes juba koolipoisipõlvest peale vaatas, kuidas vanemad ettevõtet üles ehitasid. Niipea kui kool lõppes, tõi ta Arcwoodi uut energiat. Tema tegevusvaldkond on toormaterjali hanked ja eksporditurud. „Kuna me projekteerime, toodame ja paigaldame, siis tema koordineerida on ka montaaži korraldamine. Palju on temast abi tehnoloogiliste investeeringute eelanalüüsil,“ ütleb Peeter poja kohta.

Kõige värskem pereettevõtte liige on tütar Kristi, kes liitus selle aasta alguses. Arcwood on kasvanud juba nõnda suureks, et vaja on tegeleda ka turundusega. Tütar on enda hoolde võtnud just selle.

Peeter ei ole lapsi kuidagi eriliselt meelitanud, veel vähem sundinud või survestanud. Neil on lihtsalt endal ettevõtte tegemiste ja käekäigu vastu huvi olnud. Nad on firma käekäigule kaasa elanud, rasketel aegadel ka kaasa tundnud. Isa arvab, et Arcwood jäi neile lihtsalt hinge. Vähem oluline ei ole tema sõnul ka see, et tegemist on perspektiivika nišiga. See läheb väga hästi kokku noorte seas aina tähtsama kliimamuutuste teemaga.

Loe neist ja teistest kategooria nominentidest siit.

Ettevõtluse auhind

Konkurentsivõimelisim mikroettevõte – Dipperfox OÜ

Pärnumaa ettevõte Dipperfox hakkas idufirma kombel üht tüütut probleemi lahendama, lõi nišitoote ja sai ekspertide soovitustele vastuvoolu ujudes TikToki abil eksporditurgudele jala ukse vahele. Plaan on maailm vallutada.

Paikusel asuva ettevõtte üks arendusmeekonna liige on Pärnumaa teada-tuntud ettevõtja Tiit Talvaru. Just temal hakkas idanema idee, millest nüüdseks on kasvanud kaheksa töötajaga firma, mis müüb nende endi sõnul „unikaalset ja kallist“ toodet ehk kännupuuri. Toote juurutamisega alustas Tiit 2016. aastal, kui oli märganud üht tahku oma töös, mis tundus nii tüütu ja keeruline, et see pani ta mõtlema – kindlasti peab olema mingi muu viis, kuidas seda teha.

Nimelt oli tema rasketehnika rendiga tegelev ettevõte Talvakas OÜ eemaldamas kände, et rajada gaasitrassi. Kuna sel ajal kände vaid juuriti, siis pärast seda nägi maapind välja nagu ülesküntud uudismaa. Hakati uurima moodust, kuidas kände nii eemaldada, et töö maapinda sel moel ei kahjustaks.

Jõuti lahenduseni, et ei ole vaja juurida, vaid kände saab ka puurida. Ettevõtte ainuomanik Jaana Külm lisab, et eesmärgiks oli turule tuua midagi täiesti uut, maailma kiireim kännupuur. Selle prototüüpimine võttis aega üle nelja aasta. Lõpuks jõuti soovitud tulemuseni, kus Dipperfoxi kännupuur suudab kännu ära puurida 20 sekundiga. Tooteportfellis on erineva suurusega kännupuurid alates väikestele traktoritele sobituvatest, mis on mõeldud linnahaljastusse, kuni suurte mitmekümnetonniste ekskavaatoriteni välja, kui tuleb kändudest vabaneda juba mitmetel hektaritel.

2019. aastal osales ettevõte disaini meistriklassis ning tuli aasta hiljem sealt välja uue disaini ja uue brändiga. Kännupuur on patenditud hetkel 29 riigis üle maailma.

Loe pikemalt siit.

Ettevõtluse auhind

Konkurentsivõimelisim väike- ja keskmise suurusega ettevõte – BÜFA Composites Baltic OÜ

Nende toodangut kasutavad eestlased kõikjal, kuigi nad selle tootjast palju ei tea. 139-aastase ajalooga Saksa pereettevõtte Eestis asuv müügiüksus tegi möödunud aastal endalegi üllatusena võimsaid rekordeid.

BÜFA Composites Baltic on Eestis tegutsenud juba 15 aastat. Juhatuse liikme Kait Vahteri sõnul on nad tegutsenud Eestis vaikselt, sest praktiliselt kõik kundedest on ärikliendid. Meediakära nad ei vaja. Saksamaal on ettevõttel tootmine ja Eestis müügiüksus, kus on siiski väike tootmise pool juures.

„Me müüme tooteid Baltikumis ja Soomes. Klientideks on tehased ja tootmisettevõtted. Tarnime klientidele spetsiifilisi tooteid, millest tehakse tihti väga keerulisi detaile,“ alustab Vahter.

Tooteid on BÜFA-l laos üle 500, sest klientide tehnoloogia ja lõpptoode nõuab laia toorainesortimenti. Palju on spetsiaalseid, individuaalsetel vajadustel põhinevaid projekte. Kliente on seinast seina, alustades väikestest vabaaja- ja hobitegevuse suunal tegelejatest, kes toodavad näiteks süstasid, kanuusid, rulluiske või suusakeppe. Teises otsas on aga keerulised ehituse ja infrastruktuuriprojektid.

Vahter lisab, et nende tooteid leiab kõigelt, mis liigub rööbastel, olgu nendeks trammid, metroo- või tavarongid või jahid. Argisemad tooted on santehnika valdkonnast: basseinid, valamud ja dušialused. Eriprojekte tehakse kruiisilaevadele ja suurtele hotellidele.

Loe pikemalt siit.

Ettevõltuse auhind

Konkurentsivõimelisim suurettevõte – AS Nortal

Eesti IT-maastiku ja e-riigi üks sambaid Nortal saab tänada eelkõige just e-riigi kuvandit, mis neid aina kaugemale kannab, kuid mitte ainult.

Nortal Eesti juhi Ats Albre sõnul oli 2021. aasta Nortali grupi jaoks edukas ja nii käibe kui ka töötajate arvu kasv olid kiired ning jõuti 131 miljoni eurose müügituluni. Selle aasta kasv on jätkunud samas tempos ja kõigi eelduste kohaselt tuleb taas „päris edukas aasta“.

Albre toob välja kaks suunda, kuhu nad panustavad ja mis edu toovad. Esimene on orgaaniline kasv neis regioonides ja nende klientidega, kes neil juba portfellis olemas on. Kokku on fookuses 11 piirkonda nii Põhja-Ameerikas, Euroopas kui ka Lähis-Idas. Teine suund on nende ettevõtete omandamine, kellega on äriliselt ja kultuuriliselt hea kattuvus. 2020. aastal omandati üks Saksamaa ettevõte ning sel aastal firma, millel on enam kui 350 töötajat Poolas ja Ukrainas.

Selle ettevõttega algasid neil vestlused ja kompamine 2021. aasta teises pooles ehk enne sõda. Peaaegu olid käed löödud, kui saabus 24. veebruar ja kogu tehing jäi pausile. Koos nendega ja ka Nortali majas sees mõeldi, kuidas edasi.

„Arutasime, et pikaajalises vaates tuleb Ukraina sellest olukorrast välja. Seal firmas on ka väga võimekad inimesed. Kultuuriline klapp oli hea. Otsustasime liikuda lõpuni ja see oli väga õige samm,“ meenutab Albre.

Eelkõige otsib Nortal liitumiste ja ülesostmiste puhul ärilist loogikat. Kas võimenduse saab nende kliendibaas, tekib uusi geograafiaid või saadakse organisatsiooni juurde häid inimesi, kes toetaks olemasolevate klientide edu.

Loe pikemat lugu siit.

Ettevõtluse auhind

Aasta eksportöör ja aasta ettevõte 2022 – AS Baltic Workboats

Saaremaal tegutseb Eesti laevaehituse suurnimi Baltic Workboats. Nende toodangust rändab lõviosa ehk kuni 95 protsenti Eestist välja. Peamised turud on Euroopas ning nendeks on Belgia, Saksamaa, Rumeenia, Bulgaaria, Taani, Rootsi, Balti riigid ja Poola. Kuid tooteid on eksporditud ka Kasahstani ja Aserbaidžaani ning ka mujale Aasiasse ja Põhja-Ameerikasse.

Ettevõtte müügi- ja turundusjuht Rimo Timm ütleb, et viimastel aastatel on ka nemad sisenenud Lähis-Ida turule ning sel aastal allkirjastasid ettevõtte ajaloo esimese lepingu Kanada kliendiga. Ettevõtte käive on viimase viie aasta jooksul olnud umbes 30 miljonit eurot aastas.

Selle käibe juures on tagatud stabiilne areng just tehnoloogia ja tuumkompetentside osas ning mahukad investeeringud on tehtud teadus- ja arendustegevusse. Ettevõte on tarninud mitmeid elektrilaevu, arendanud välja elektrilaevade kiirlaadimissüsteemi ja tegeleb autonoomsete laevade arendustööga.

Kuid tuleme tagasi Lähis-Ida ja Põhja-Ameerika juurde, sest just seal näevad nad uusi huvitavaid turge. Lähis-Idas nimelt puuduvad suured kohalikud laevatehased ning Kanadas näevad nad turuosa kvaliteetsemate töölaevade – patrull- ja lootsilaevade – segmendis.

Loe aasta peaauhinna võitnud ettevõttest ja tema aasta eksportööri kaasnominentidest siit.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid